
Fik du dette brev? Det lignede vigtig post – nu er firmaet politianmeldt
Tusindvis af danskere åbnede breve, der lignede myndighedspost om internetforbindelsen. Nu er firmaet bag politianmeldt.
Senest opdateret: onsdag 20. august 2025
Har du for tidligere modtaget et brev, der lignede vigtig post om din internetforbindelse? Så har du måske været blandt de 178.000 husstande, som internetfirmaet Fastspeed skrev til i vinter.
I december og januar modtog de mange husstande breve med teksten ”VIGTIGT: Information omkring din internetforbindelse. Venligst læs mere i vedlagte information” på kuverten.
Yderligere breve med samme tekst på kuverten blev sendt til 19.000 husstande i marts.
Alle brevene var stilet til husstanden med den bestemte adresse i ruden på kuverten.
Mange forbrugere fik derfor indtryk af, at brevet indeholdt påkrævede oplysninger fra deres nuværende udbyder.
Ikke vigtigt – det var reklame
Men da kuverten blev åbnet, viste indholdet sig udelukkende at være reklame for et nyt internet-abonnement hos Fastspeed.
Det fik 29 forbrugere til at klage til Forbrugerombudsmanden, som nu har politianmeldt virksomheden.
“Virksomheder skal naturligvis give klar og sandfærdig information til forbrugerne. Når reklame i strid med sandheden præsenteres som “vigtig information”, er det klart vildledende,” siger forbrugerombudsmand Torben Jensen.
Kan give bødestraf
Sagen kan få økonomiske konsekvenser for Fastspeed.
Ifølge markedsføringsloven er det ulovligt at give forbrugerne urigtige eller vildledende oplysninger. Hvis markedsføringen egner sig til at få forbrugere til at træffe beslutninger, de ellers ikke ville have truffet, kan virksomheden straffes med bøde.
Forbrugerombudsmanden understreger, at reklamer skal være tydeligt markeret som reklamer – og ikke forklædes som vigtig eller presserende information.
Forbrugere får ikke penge tilbage
Forbrugere – der er blevet vildledt og har købt produkt hos Fastspeed i forbindelse med brevene – kan ikke fortryde købet eller kræve pengene tilbage.
Det er heller ikke muligt at rejse en sag ved Teleankenævnet.
Det oplyser Forbrugerombudsmandens pressekontakt til Faglige Seniorers nyhedsbrev.
Gør andre opmærksom
Du kan hjælpe andre med info om sagen. Del artiklen på Faglige Seniorers Facebook-side.
Det siger loven
Ifølge markedsføringslovens § 5 må markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne.
Ifølge markedsføringslovens § 6 må virksomheder ikke udelade eller skjule væsentlige oplysninger i markedsføringen eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.
Hvis vildledningen egner sig til at få forbrugeren til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet, jf. markedsføringslovens § 8, kan den erhvervsdrivende straffes med bøde, jf. markedsføringslovens § 37, stk. 3.
Kilde: Forbrugerombudsmanden
Først publiceret: tirsdag 19. august 2025
Artiklen er sidst opdateret onsdag 20. august 2025 kl. 16:23