"Når vi sidder med anmeldelserne hver eneste dag, kan vi se, hvor målrettede og dygtige svindlerne er," fortæller Amalie Refshauge fra politiet på SeniorTrygs webinar.

Politiet på SeniorTrygs webinar: Sådan svindler de kriminelle – sådan beskytter du dig

”Læg på straks og få udeladt nummer,” lød rådet fra politiets Amalie Refshauge på SeniorTrygs webinar, hvor hun fortalte om svindlernes metoder og den voldsomme stigning i telefonsvindel.

Senest opdateret: torsdag 4. september 2025

Telefonsvindel er blevet en af de største trusler mod ældre danskere. Alene fra 2023 til 2024 steg antallet af sager med hele 181 procent – og udviklingen fortsætter ind i 2025. 

Bliv sikker med SeniorTryg.dk

På hjemmesiden SeniorTryg.dk kan du holde dig opdateret om digitale svindelmetoder, få gode råd til, hvordan du beskytter dig mod cyber-kriminelle og se, hvad du gør, hvis du er blevet svindlet.

Du kan tilmelde dig gratis nyhedsbrev fra SeniorTryg.dk, der udsendes en gang om måneden med nyheder og info.

Du kan læse om seniorer, der har været udsat for svindel og prøve et interaktivt spil. Her lærer du, hvad du skal være opmærksom på – hvor du kan være sårbar overfor kriminelles forsøg på svindel. 

Bag SeniorTryg.dk står Danmarks næststørste ældreorganisation Faglige Seniorer med støtte fra Offerfonden.

Det fortalte politiassistent Amalie Refshauge fra Midt- og Vestsjællands Politi, da hun holdt oplæg på  SeniorTrygs webinar om digital svindel.

”Når vi sidder med anmeldelserne hver eneste dag, kan vi se, hvor målrettede og dygtige svindlerne er. De er manipulerende, taler hurtigt og skaber stress, så man glemmer at stoppe op. Derfor er det afgørende, at man ved, hvordan de arbejder – og hvordan man kan beskytte sig selv,” siger Amalie Refshauge. 

Sådan bliver ældre udvalgt

Svindlerne går systematisk til værks. De bruger krak.dk som en moderne telefonbog, hvor de for eksempel søger på navne som ”Grete” i Greve eller ”Hans” i Hillerød”. Så får de en liste med navne og telefonnumre, som de ringer op en efter en.

Ifølge politiet lykkes det i gennemsnit for hver 20. opkald.

Målet er typisk ældre borgere født i 1930’erne, 40’erne og 50’erne – grupper, som svindlerne forventer både har opsparing og måske er mindre vant til digitale sikkerhedsforanstaltninger.

”Vi ser desværre, at det ofte er netop ældre, der bliver lokket til at udlevere kort, koder eller endda værdier i hjemmet. Det kan være kontanter, smykker eller malerier, når en falsk bankmedarbejder eller forsikringsmand pludselig står i døren,” fortæller Amalie Refshauge.

Manipulation i verdensklasse

Svindlerne ringer typisk og udgiver sig for at være fra banken, politiet, kommunen eller et forsikringsselskab.

Se hele webinaret om digital svindel

Du kan se – eller gense – Faglige Seniorers og SeniorTrygs webinar om digital svindel.

Webinaret blev holdt torsdag 28. august 2025 online via Zoom med 900 tilmeldte.

Brian fra SeniorTryg var vært og oplægsholdere var Amalie Refshauge, politiassistent hos Midt- og Vestsjællands Politi, og Mette Stürup, fagchef for digitaliseringspolitik i Finans Danmark

Deltagerne lærte de mest udbredte svindelmetoder at kende, fik konkrete råd til at beskytte sig og hørte ægte fortællinger fra ofre for digital svindel

Hele webinaret på 60 minutter kan ses her.

De opbygger tillid ved at skabe en følelse af hastesituation: ”Dit kort er misbrugt, du skal straks overføre pengene til en sikker konto” eller ”et bud kommer om lidt og hjælper dig”.

Ofte bruger de oplysninger fundet på sociale medier til at overbevise offeret.

”Hvis en ældre borger har en åben Facebook-profil, kan svindlerne se navnene på børn og børnebørn. Så kan de sige: “Vi har talt med din datter Karoline, og hun synes, det er fint, vi ringer.” Det virker meget troværdigt,” fortæller Amalie Refshauge.

Alle kan blive snydt

Et vigtigt budskab fra politiet er, at ingen skal føle sig dumme, hvis de bliver narret.

”Vi møder mange, som siger: Jeg troede aldrig, det kunne ske for mig. Men svindlerne er så overbevisende, at selv bankrådgiveres forældre er faldet i fælden – ugen efter de selv havde advaret deres børn mod netop den slags svindel,” siger Amalie Refshauge.

Hun understreger, at skammen ofte rammer hårdere end det økonomiske tab. Mange går alene med oplevelsen, føler sig skyldige og bliver mere ensomme.

Derfor er det vigtigt at dele erfaringerne – både for at forebygge, at andre bliver snydt, og for at få bearbejdet oplevelsen, lyder opfordringen fra Amalie Refshauge.

Sådan beskytter du dig

Politiet har en række helt konkrete råd, som kan reducere risikoen betydeligt:

  • Få udeladt nummer. Kontakt dit teleselskab og bed om, at dit nummer fjernes fra krak.dk. Så bliver det langt sværere for svindlerne at finde dig.

  • Luk din Facebook-profil. Gør indstillingerne private, så uvedkommende ikke kan se dine relationer og daglige aktiviteter.

  • Del aldrig koder eller personlige oplysninger. Hverken på telefonen eller ved døren. Banker og myndigheder vil aldrig bede om det.

  • Skift koder jævnligt. Det kan virke besværligt, men det gør det sværere for svindlerne at udnytte dig.

  • Hent appen Mit Digitale Selvforsvar. Den giver daglige advarsler om aktuelle svindelnumre.

  • Tal med dit netværk. Fortæl familie og venner, hvis du oplever svindelforsøg – og del advarsler, når nye metoder dukker op.

En klar opfordring: Læg på

Politiets vigtigste budskab kan opsummeres i tre ord: Læg på straks.

”Det er svært for mange af os at sige nej og afbryde et opkald. Men det er præcis det, man skal gøre. Læg på, og ring i stedet selv til bankens hovednummer eller politiets 114. Så er du sikker på, at du taler med de rigtige,” siger Amalie Refshauge.

Hun opfordrer samtidig til, at foreninger og lokalafdelinger bestiller en politibetjent til at komme ud og holde oplæg.

”Det er en rigtig god måde at blive klogere på svindlernes metoder og dele erfaringer. Jo mere vi taler om det, jo stærkere står vi sammen.”

Først publiceret: torsdag 4. september 2025
Artiklen er sidst opdateret torsdag 4. september 2025 kl. 15:55

Se, hvad vi ellers skriver om:

, og
  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Dette felt er skjult, når du får vist formularen
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.