Et nærbillede af en ældre persons hånd, der opmærksomt og forsigtigt lægger en rød medicinkapsel ned i en farverig ugepilleæske på et bord, med forskellige medicinflasker og piller i nærheden.

Man skal være ekstra opmærksom på, hvor man opbevarer sin medicin i det varme vejr.

Tager du medicin? Så skal du være opmærksom i varmen

Ifølge en apoteker bør man være opmærksom i varmen, hvis man tager medicin, da den høje temperatur kan ødelægge den.

Senest opdateret: fredag 26. juni 2026

Flydende, piller og kapsler.

Medicin kommer i mange forskellige former. Fælles for dem alle er dog, at de kan blive påvirket af høj varme, der netop rammer landet i disse dage.

Derfor kommer en apoteker nu med en opfordring og gode råd til danskerne.

Det skriver Ekstra Bladet.

Medicinen kan blive ustabil

En decideret hedebølge.

Sådan lyder meldingen om de temperaturer, der har meldt sig over Europa. Også i Danmark mærker vi varmen, og selvom mange byder solen velkommen, så kan varmen også skabe problemer.

Det gælder blandt andet for de danskere, der tager medicin, for de høje temperaturer kan have direkte virkning på den.

Sådan lyder det fra apoteker Anette Thomsen, som Ekstra Bladet har talt med.

“Der er noget medicin, som kan blive mindre stabilt, hvis det udsættes for varme over længere tid.”

Værst er det for flydende medicin, men ifølge apotekeren kan også kapsler og piller blive påvirket, når temperaturen overstiger 25 grader.

Hun fortæller, at noget medicin bliver ustabilt, mens andet kan ændre konsistens og lugt. Pillekapsler kan også ligefrem smelte.

Til Ekstra Bladet oplyser Anette Thomsen, at der er stor forskel på medicin, og hvad det kan tåle. Derfor lyder opfordringen, at man som bruger bør læse indlægssedlen, da der her vil stå oplyst, hvor mange grader medicinen kan tåle.

Samtidig anbefalerne hun også danskerne at opbevare deres medicin i det køligste rum, men aldrig i en vindueskarm, hvor den kan blive påvirket direkte af sollyset.

Står man i den situation, at man skal have medicinen med sig, så lyder det fra apotekeren, at medicinen ikke skal opbevares i bilen, men derimod i en køletaske.

Benytter man sig af en køletaske, så skal det dog være uden køleelementer, da noget medicin heller ikke kan tåle at blive for koldt

Først publiceret: torsdag 25. juni 2026
Artiklen er sidst opdateret fredag 26. juni 2026 kl. 15:53

Se, hvad vi ellers skriver om:

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
  • Tilmeld nyheder fra Faglig Seniorer og vind en flaske 'Alder Bedste Bitter'

  • Dette felt er skjult, når du får vist formularen