Undgå kaffe inden sengetid, så mindsker du risikoen for nattetisseri.

Er du nattetisser? Få 7 gode råd og ta’ tissetesten

De fleste seniorer må ud af sengen én eller flere gange hver nat. Her er 7 gode råd, hvis du skal op om natten for at tisse.

Nattetisseri forekommer i alle aldersgrupper, men er mere udbredt jo ældre vi bliver.  Mere end halvdelen af alle over 50 år skal tisse om natten. For seniorer over 65 år er det hele 70 procent, der må slå en streg om natten.

Nattetisseri er et lige udbredt problem blandt mænd og kvinder, skriver hjemmesiden Netdoktor.

Sådan undgår du at skulle tisse om natten

  1. Du skal først og fremmest undgå for meget væske om aftenen efter klokken 19.
  2. Undgå især kaffe, te, øl og anden alkohol.
  3. Du skal motione i løbet af dagen, så sover du ofte bedre – undgå dog at motionere lige inden sengetid.
  4. Du skal sørg for at tisse lige inden sengetid.
  5. Du skal lade være med at tage vanddrivende medicin om aftenen.
  6. Du skal drikke mindre, hvis du tisser mere end 2 liter om dagen.
  7. Du skal hold øje med hvor meget du drikker og tisser. Har du brug for et skema, kan du klikke her

3 almindelige årsager til nattetisseri

Der kan være flere forklaringer på, at man skal op at tisse om natten:

  1. Mindsket blærekapicitet, så din blærer ikke kan rumme så meget urin som før
  2. Øget urinproduktion med alderen, så du producerer mere urin både dag og nat (natlig polyuri)
  3. Nattetisseri kan være et symptom på andre sygdomme som kræft i blæren eller prostata og sygdomme i nyrerne.

Test om du har et problem med nattetisseri

Netdoktor har lavet en tekst, hvor du kan se, om du har problemer med nattetisseri.

Den ligger på hjemmesiden www.hardunykturi.dk

Nykturi er det latinske udtryk for nattetisseri og betyder, at man vågner en eller flere gange om natten for at tisse, og at man sover både før og efter.

Nattetisseri en væsentlig årsag til faldulykker hos ældre.

Kilde: Netdoktor

Artiklen er sidst opdateret søndag 22. september 2019 kl. 11:40