Træls at være tissetrængende: Toiletter lukker på stribe på stationer
På kun 10 år er antallet af toiletter på danske bus- og togstationer halveret. Forbrugerrådet Tænk og Faglige Seniorer er nu gået i fælles kamp for alle dem, der har behov for at træde af på naturens vegne.
Senest opdateret: tirsdag 2. juni 2020
Antallet af stationer med toiletter er halveret i løbet af de seneste 10 år, og der findes nu kun toiletter på cirka hver sjette tog- og busstation i Danmark. Forbrugerrådet Tænk og Faglige Seniorer efterlyser bedre muligheder for, at passagererne kan træde af på naturens vegne, når de rejser med bus og tog.
For 10 år siden var der toiletter på 91 af de danske stationer, men en opgørelse fra Faglige Seniorer viser, at der i 2019 kun findes toiletter på omkring 50 af landets 316 stationer.
For børn, ældre, inkontinente – ja, og rigtig mange andre passagerer, er det helt afgørende, at der er mulighed for at benytte et toilet på rejsen.
Anja Philip, formand for Forbrugerrådet Tænk
”Det er ærgerligt, at toiletterne forsvinder på de danske stationer. For børn, ældre, inkontinente – ja, og rigtig mange andre passagerer, er det helt afgørende, at der er mulighed for at benytte et toilet på rejsen. Nogle steder er der toiletter på togene, men det er langt fra altid, og de kan være svære at benytte, mens toget kører, og da stationen i det hele taget er central for os som passagerer, burde der være ordentlige toiletforhold langt oftere end i dag. Bedre adgang til toiletter vil bidrage til, at de passagerer, der vælger den kollektive transport, kan gennemføre rejsen på en ordentlig og værdig måde”, siger formanden for Forbrugerrådet Tænk, Anja Philip.
Læs også: Tog- og buspassagerer må holde sig: Kun DSB-toilet på hver 6. station
DSB skærer ned til sokkeholderne
I Faglige Seniorer er direktør Palle Smed bestemt heller ikke tilfreds med udviklingen.
”Det nytter jo ikke, at DSB skærer deres service ned til sokkeholderne med henvisning til, at det ikke kan betale sig. Set med vores øjne er togdrift en samlet pakke, hvor man ikke bare kan tage elementer ud med henvisning til, at det er for dyrt. Hvis selskabet ikke selv kan forstå det, må vi råbe politikerne op. Hvad mon bilisterne ville sige, hvis Vejdirektoratet besluttede at lukke alle toiletter langs motorvejene?”.
Undersøgelse: Toiletter er vigtige
En undersøgelse fra Passagerpulsen viser, at henholdsvis 48 procent og 66 procent af passagererne over 60 år mener, at toiletter er vigtige på små og mellemstore stationer.
Og ifølge Kontinensforeningen rammes hver 10. dansker mellem 5 og 90+ år af inkontinens.
Forbrugerrådet Tænk og Faglige Seniorer opfordrer politikere og selskaber til at tage et ansvar for at udvikle de danske stationer, så toiletbesøg bliver muligt for passagererne.
Oversigt over stationer med og ude toiletter fordelt på regioner.
Region | Stationer | Med toilet | Med toilet (%) | Stationer, hvor toilet er lukket |
Hele landet | 316 | 53 | 16,8 | 39 |
Hovedstaden | 99 | 14 | 14,1 | 17 |
Sjælland | 56 | 14 | 25 | 10 |
Midtjylland | 55 | 9 | 16,3 | 2 |
Nordjylland | 26 | 5 | 19,2 | 2 |
Syddanmark | 80 | 11 | 13,8 | 8 |
Kilde: Passagerpulen
Samarbejde lokalt
Flere steder i landet er der gode eksempler på samarbejder mellem DSB, kommuner og lokale erhvervsdrivende, som gør det muligt at drive et toilet på stationen for eksempel ved at åbne en café i den gamle stationsbygning.
Organisationerne håber, at det kan tjene til inspiration for andre små og mellemstore stationer, så passagererne kan benytte den kollektive transport i vished om, at det er muligt at komme på toilettet, når det er påkrævet.
Er det vigtigt med toiletter på stationerne?
Hvad mener du?
ser er blevet langt mellem toiletterne på de danske bus- og togstationer. Hvad mener du om det? Er det vigtigt, at der er et toilet, når de rejser med offentlig transport? Din mening tæller. Deltag i debatten på Faglige Seniorers Facebook-side – KIK HER
https://www.facebook.com/fagligsenior/posts/2401223003259297?__xts__[0]=68.ARDZrZWiMp8jA_kSZyf_gaJp8ydbJhYU1y7Zg3dwgtMv93A7yEZ2PNalxPUvOq6Z6PKVi3qWJI4vvpZbLoeYNcNiXxvUzQsSDMoZ0QUNC5nmoaUrMnUu5pvb8eRIy-a6n9H78CfzgE5Cx_JOd61ZFT7z3RVSuD7D_ogtmru-57PsbMfS2GmVRqnl_MvgZ1hnIOMBYgLJ50-R2kHOQW8_IwU-o2Kc4KK73_c-5Lrrr3VKA9d50I7GoDmqi02lN_8FBWF3A3hMApKSYtY-CfH-hJVsdchjV4-A9-yIL8wALBerkRwEhBuQm3XDwMlMoEuCdr6W4dz7CRHdFuQJv8IErEUbug&__tn__=-R
Først publiceret: mandag 9. september 2019
Artiklen er sidst opdateret tirsdag 2. juni 2020 kl. 11:27