Telefon til 83-årig: Der er forsøgt hævet 20.000 kroner på din konto
Politiet advarer mod telefon-svindel: Mand udgav sig for at være fra Nets og fik franarret ældre kvinde kortoplysninger og NemID.
Senest opdateret: tirsdag 2. juni 2020
“Nogen har forsøgt at overføre 20.000 kroner fra din konto til udlandet”.
Sådan lød det i telefonen, da en 83-årig kvinde sent om aftenen fik en opringning fra en mand, der med udenlandsk accent oplyste, at han hed Lars og var fra kortadministrations-firmaet Nets.
Han bad om kvinden om at udlevere sine NemID-oplysninger og koder.
Svindel på telefonen
Telefonnumrene bag fupopkald kan være svære at genkende som svindelnumre. De kan nemlig både være hemmelige numre, have dansk område-kode og ligne de numre, som danske virksomheder har.
Tager du telefonen, kan du spotte en svindler på:
- Opkaldet handler om at få personlige oplysninger ud af dig
- Personen påstår, at han vil hjælpe dig med din computer eller at du har problemer for eksempel med dit betalingskort.
- Svindleren vil ofte forsøge at skræmme dig til at udlevere dine oplysninger.
Udlever ALDRIG personlige oplysninger til personer, du ikke kender eller har en aftale med.
Det gjorde hun og samtalen blev afsluttet.
Mistænkeligt opkald
Den 83-årige fandt efterfølgende opkaldet mistænkeligt og ringede til politiet.
Hendes konto blev lukket inden telefontyven fik hævet noget beløb.
Politiet efterforsker nu sagen for at forsøge at finde frem til ”Lars”, der forsøgte at franarre den 83-årige – der bor i Fårevejle – personfølsomme oplysninger.
Udleverer aldrig koder
Politiet opfordrer til, at man aldrig udleverer NemID-oplysninger og koder til nogen andre, da disse kan misbruges.
”Banker og myndigheder ville aldrig bede om den slags oplysninger fra borgerne,” lyder det.
Ups! We kunne ikke finde din formular.
Først publiceret: torsdag 30. januar 2020
Artiklen er sidst opdateret tirsdag 2. juni 2020 kl. 15:36