Når du streamer tv, kan du se lige hvad du vil, når du vil.

Coronaen har ændret vores medievaner: Vi er blevet glade for at streame

Seniorer er stadig storforbruger af tv, men vi er blevet meget bedre til at streame, så vi kan se tv når og hvor vi vil. Sidste år så seniorerne også mange flere nyheder på tv, fortæller DR's nye medierapport.

Senest opdateret: fredag 29. januar 2021

Seniorer har altid været den gruppe, der har set mest tv.

Men nu er vi er også begyndt at streame tv-programmer mere, så vi ikke er afhængig af at se udsendelserne, når tv-stationerne sender dem.

Seniorer ser i gennemsnit tv fire timer om dagen, mens gennemsnitsdanskeren ser tv to timer om dagen.

Mest googlede medieord i 2020

Coronaen betød også, at vi pludselig googlede nogle helt nye ord i 2020. Det var bl.a.:

  • Zoom
  • Radio LOUD
  • Fællessang
  • Absolute Music 2 (da kulturministeren fortalte i et interview, at det var hendes favoritmusik)
  • Fortnite
  • TikTok
  • 5G
  • Disney+
  • PlayStation 5

De unge ser til gengæld stort set ikke noget traditionelt tv, viser DR’s nye medierapport, som lige er udkommet.

Til gengæld er seniorerne ved at tage streaming til sig. Danskerne streamer generelt mere og mere.

I 2020 streamede 55 procent af danskerne hver uge, og det er især de ældre danskere, som stormer ind på streaming-markedet. Det har specielt hjulpet, at det efterhånden bliver lettere og lettere at streame tv og lyd.

Bruger syv timer på medier hver dag

En gennemsnitsdansker bruger i gennemsnit syv timer om dagen på medier.

Lidt under halvdelen af tiden bruger vi på at se tv – hvad enten det er via et traditionelt tv-signal eller som streaming.

Cirka en fjerdedel af tiden bruger vi på lyd – som er fordelt på radio, podcast og streaming af musik, og endelig bruger vi 21 procent af tiden på online-nyheder, sociale medier og spil på nettet.

Det efterlader kun seks procent til de traditionelle printmedier som aviser, ugeblade, magasiner og så videre.

Podcast har været meget populært i et par år, men seniorerne er kun så småt ved at vænne sig til denne nye digitale radio-form, som kan streames, når og hvor man vil.

Ni procent af seniorerne over 65 år hørte podcast ugentlig i 2020, mens det er halvdelen af de unge mellem 15 og 30, der lytter med hver uge.

Når det gælder sociale medier, var 64 procent af danskerne dagligt på Facebook i 2020. Og det er faktisk især seniorerne, der trækker det tal op.

Corona ændrede alt

Corona-året 2020 ændrede mange af vores tv-vaner, og ændrede dem ganske drastisk.

Vi så langt mere nyheder sidste år, selvfølgelig om corona, men også om det amerikanske præsidentvalg.

Vi havde også behov for at sænke skuldrene og slappe af i 2020, og det gav tårnhøje seertal til Fællessang på DR1 og til et program som “Den Store Bagedyst”.

En af de andre ting vi alle lærte i 2020 – eller i hvert fald hørte om – var videomøder på Teams, Skype, Zoom og FaceTime.

De færreste havde nok hørt om den mulighed for at mødes ansigt til ansigt med familie, kollegaer og venner, før coronaen ramte os. Men det ændrede sig sidste forår, og med udgangen af 2020 havde hver anden dansker over 15 år deltaget i et online videomøde.

 

Først publiceret: fredag 29. januar 2021
Artiklen er sidst opdateret fredag 29. januar 2021 kl. 16:39