Kødædende bakterier viser sig i begyndelsen oftest kun som en let rødme, hævelse, varmefølelse og med eventuelt blærer over det smertefulde område af huden.

Spist af kødædende bakterie: Hjerteskærende

Sager om for sen diagnose for borgere ramt af kødædende bakterier viser, hvordan det går galt i kommunikation mellem bekymrede pårørende og akuttelefonen, lyder det fra patienter.

Senest opdateret: fredag 1. oktober 2021

Flere borgere, der har været ramt af en invaliderende og akut kødædende bakterie har oplevet at blive afffejet, når de har henvendt sig til lægen.

Kødædende bakterier

Nekrotiserende fasciitis ("kødædende bakterier") er en sjælden, livstruende infektion, som på kort tid ødelægger hud og underliggende væv,

  • I begyndelsen vil der ofte kun være let rødme, hævelse, varmefølelse og eventuelt blærer over det smertefulde område af huden
  • Tilstanden medfører hurtigt indsættende, kraftige smerter i det påvirkede område
  • Feber og kulderystelser, kvalme og opkastninger er almindeligt
  • Behandlingen er indlæggelse mhp. hurtig operation og antibiotika i store doser

Kilde: Sundhed.dk

Det har Danmarks Radio påvist i en række udsendelser og artikler, der blandt andet omtaler, hvordan 17-årige Mathilde af flere omgange blev forkert behandlet og afvist af vagtlægen. Det var ved at koste hende livet.

Udsendelserne gengiver mange samtaler mellem bekymrede pårørende og akuttelefonen og det ryster netværket Patientambassadørerne, der er en del af Dansk Selskab for Patientsikkerhed. Patientambassadørerne  er et netværk af tidligere patienter og pårørende, som stiller personlige historier om fejl i sundhedsvæsenet til rådighed for læring i sundhedsvæsenet

“Det er hjerteskærende at høre, hvordan de pårørende accepterer at blive fejet af, selv om de med god grund er dybt, dybt bekymrede. Vi hører uden filter, hvordan livsvigtig kommunikation mellem pårørende og læger går helt galt, siger Katrine Kirk fra Patientambassadørerne.

Vi kan selv gøre en forskel

Katrine Kirk lægger vægt på, at sagerne “må og skal give stof til både eftertanke og initiativer til konkrete ændringer hos alle, som arbejder med organisering, kvalitetsudvikling og drift af sundhedsvæsenets telefonbårne beredskab”.

“Men udover en selvransagelse og indsats for at forbedre systemet, som er absolut nødvendig, kan vi helt almindelige borgere imidlertid også selv gøre en indsats for at blive hørt og forstået, når vi har brug for sundhedsprofessionel hjælp. Det kan selvfølgelig aldrig blive patientens eget ansvar at nå frem til en korrekt diagnose. Men vi kan øge chancerne og står stærkere, hvis vi stiller nogle få, præcise spørgsmål til lægen,” lyder det.

Hvad er din oplevelse med lægen?

Har du været hos lægen/ringet til lægen/ringet til vagtlægen, hvor du har oplevet at få stillet en forkert diagnose? Og hvilke konsekvenser fik det? Fortæl om det på Faglige Seniorers Facebook-side og læs om andres erfaringer.

Først publiceret: fredag 24. september 2021
Artiklen er sidst opdateret fredag 1. oktober 2021 kl. 21:44