Der har tidligere været store problemer med løbehjul, som var efterladt på kryds og tværs af fortove og cykelstier.

Elløbehjulet er tilbage: Sidst kom ældre til skade

Efter kritik og ulykker, der blandt andet involverede seniorer, er elløbehjulet nu tilbage i hovedstaden.

Senest opdateret: søndag 14. november 2021

Efter at være forbudt siden efteråret 2020, kan københavnerne igen stå op på elløbehjulet, når de skal fra A til B i hovedstaden.

Udlejningsfirmaerne er på banen og der er udpeget 240 parkeringsområder til at stille løbehjulet, når en tur afsluttes.

Samtidig er det ikke muligt at leje løbehjul eller afslutte en tur i på dele af Vesterbro, Nørrebro, Østerbro, Amager og Christianshavn samt hele Indre By, som er udpeget til ”tæt ny”.

”Vi har tidligere oplevet store problemer med løbehjul, som var efterladt på kryds og tværs af fortove og cykelstier og gjorde det svært for københavnerne at komme rundt i byen. De problemer skal de nye regler gerne få bugt med, siger Jesper Borch”, der er enhedschef i Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune.

Falder over løbehjul

Ud over at brugere af elløbehjul kommer til skade, viste undersøgelser i 2019 op mod 30 registrerede tilfælde, hvor folk har fået skader efter at være faldet over et elløbehjul – eller er blevet påkørt af et elløbehjul. I alt blev 257 personer og 27 fodgængere ramt af – eller faldt over – et elløbehjul.

Typisk er det ældre kvinder, som er involveret i de uheld, der måske ikke ser så klart og snubler over løbehjul, der er smidt på fortovet, viste undersøgelsen.

Bøder for at parkere forkert

For at undgå, at løbehjul ligger og flyder, har Københavns Kommune besluttet, at to af kommunens parkeringsvagter skal dedikeres til at foretage regelmæssig kontrol af parkerede løbehjul.

”Derudover vil vi løbende være i dialog med udlejningsfirmaerne for at håndtere eventuelle udfordringer”, siger Jesper Borch.

Det koster en afgift på 338 kroner at aflevere et elløbehjul udenfor de specielle parkeringsområder.

Sådan er reglerne

Færdselsregler for el-løbehjul.

  • Du skal være fyldt 15 år (Udlejningsfirmaer kræver 18 år).
  • Du skal følge cykelreglerne. Dvs. du skal køre på cykelstien, hvis der er cykelsti og følge cyklistsignaler og -skiltning.
  • Du må ikke køre på fortovet, på gangstier eller i fodgængerfelter.
  • Du skal give tegn ved sving og stop.
  • Der må kun være én person på løbehjulet.
  • Du skal køre med lys på hele døgnet.
  • Promillegrænsen er 0,5 og der er nulgrænse for ulovlige stoffer.

Det er ulovligt for børn under 15 år at færdes alene på elektrisk løbehjul i offentlig trafik (incl. stisystemer, villaveje mv.). Er man under 15 år, skal man være sammen med en voksen eller holde sig inden for skiltede lege- og opholdsarealer eller på privat grund. (Kilde: Sikker Trafik).

Ups! We kunne ikke finde din formular.

Hvad mener du?

Hvad mener du om elløbehjul i trafikken? Er det godt eller skidt? Din mening er velkommen på Faglige Seniorers Facebook-side.

 

Først publiceret: mandag 18. oktober 2021
Artiklen er sidst opdateret søndag 14. november 2021 kl. 10:50

Se, hvad vi ellers skriver om:

  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.