Jeanne Granild Freytag, der har demens, kan godt opleve, at det er et pres at handle ind.

Nu bliver det tryggere for mennesker med demens at købe ind

Mere end hver anden med demens oplever udfordringer, når de handler i butikker. En ny national indsats sætter fokus på demensvenlighed i detailbranchen og branchen bakker op.

Senest opdateret: mandag 13. juni 2022

Det kan være en stor opgave at bevæge sig ud at handle.

”Nogle gange går det helt fint, men andre gange bliver jeg forvirret og presset, især hvis jeg kan mærke de andre i køen bliver utålmodige. I de situationer vil en lille smule hjælp og forståelse gøre en stor forskel,” siger Jeanne Granild Freytag, der har demens.

I den nationale demensuge – der startede mandag 9. maj – sætter en ny indsats sætte fokus på demensvenlighed i de danske butikker.

Så mange lever med demens

Mange er berørt af demens: Cirka én gang i timen bliver en ny borger diagnosticeret med demens. Det estimeres at 90.000 mennesker lever med demens, mens knap halvdelen af befolkningen er eller har været i berøring med demens som pårørende, bekendt, fagperson, frivillig eller via uddannelse. Heraf er 400.000 nære pårørende.

Også mange i detailbranchen har demens inde på livet: 22 pct. af butiksansatte er selv pårørende til en person med demens.

Over hele landet vil demensfaglige og frivillige fra blandt andet Alzheimerforeningen uddele informationsmateriale om demens og det nationale demenssymbol i flere tusinde af landets fysiske butikker.

Der har været så stor opbakning til initiativet, at mere end hver femte butik får besøg.

Der vil i Demensugen være aktiviteter i mere end 82 procent af landets kommuner.

Købmændene bakker op

Hos brancheorganisationen De Samvirkende Købmænd – der repræsenterer godt 1.500 selvstændige købmænd i blandt andet REMA 1000, Meny, Spar og Min Købmand – tager man godt imod initiativet.

Her vil man gerne udbrede kendskabet til demenssymbolet, så de ansatte og kunderne kan genkende symbolet, når de møder det i butikkerne.

”Det skal være trygt at handle sine dagligvarer, og kan demenssymbolet være med til at gøre en forskel for de mennesker, der er ramt af demens og dermed gøre deres hverdag lettere og mere tryg, så bidrager vi gerne til, at omverden udviser ekstra forståelse og hensyn til de demente,” siger John Wagner, adm. direktør i De Samvirkende Købmænd.

Også brillekæden Louis Nielsen har man besluttet at udbrede demenssymbolet.

Stor velvilje

Sekretariatsleder i Folkebevægelsen for et Demensvenligt Danmark, Lone Harlev, oplever, at der er stor velvilje omkring initiativet.

”Vi ved, at netop det at mestre helt almindelige hverdagsting, som at handle ind, betyder utrolig meget for mennesker med demens og deres oplevelse af at være en del af samfundet. Derfor er vi glade for, at der er stor opbakning til indsatsen fra detailbranchen, mennesker med demens, demensfaglige og frivillige,” siger hun.

Information i baglokalerne

I løbet af demensugen modtager 6.500 af landets butikker plakater til at hænge op i baglokaler.

Formålet er enkelt; at klæde medarbejderne på med kendskab til demenssymbolet og viden om, hvad de skal gøre, når de ser det.

”Plakaterne skal hænge i butikkernes baglokaler, personalerum eller sågar på toiletdøren, så personalet ser dem hver gang de holder pause eller kommer forbi. Vi håber, at de bliver hængende i lang tid, så også nye medarbejdere kommer til at kende symbolet,” siger Lone Harlev.

En undersøgelse viser, at butiksmedarbejdere og andet servicepersonale mangler viden om demens.

62 procent af pårørende, fagpersoner og frivillige mener ikke, at butikspersonale og andet servicepersonale har tilstrækkelig viden om, hvordan de bedst hjælper mennesker med demens.

Artiklen fortsætter efter videoen

Nationalt symbol for demens

Det er femte år i træk, at Folkebevægelsen for et Demensvenligt Danmark afholder demensuge.

Sidste år blev det nationale demenssymbol lanceret. Symbolet bliver i dag distribueret over hele landet, og det estimeres, at omkring 4.000 demenssymboler i dag bliver anvendt af mennesker med demens.

Folkebevægelsen for et Demensvenligt Danmark består af Faglige Seniorer, Alzheimerforeningen, Dansk Sygeplejeråd, Danske Fysioterapeuter, Danske Professionshøjskoler, Demenskoordinatorer i Danmark, Ergoterapeutforeningen, FOA, Pårørende i Danmark, Socialpædagogerne og Ældre Sagen.

4 om demens-symbol

Demenssymbolet "Håndsrækningen"

  • Symbolet blev lanceret i 2021
  • Symbolet er målrettet yngre med demens og mennesker med demens, der uanset alder fortsat færdes offentligt
  • Symbolet distribueres i 97 kommuner
  • Hver fjerde dansker kender symbolet

 

Først publiceret: mandag 9. maj 2022
Artiklen er sidst opdateret mandag 13. juni 2022 kl. 15:40

Se, hvad vi ellers skriver om:

, og
  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.