Pas på: Falske opkald fra Digitaliseringsstyrelsen
Især ældre bliver udsat for svindel, hvor de bliver ringet op af person, der udgiver sig for at være fra Digitaliseringsstyrelsen og bliver lokket til at opgive NemID-oplysninger. Oplysningerne bliver brugt til at oprette nye kreditkort i Bank Norwegian. Flere er svindlet for store beløb.
Senest opdateret: mandag 13. juni 2022
I løbet af den seneste måned har Bank Norwegian opdaget mere end 25 svindelsager, hvor især ældre borgere bliver lokket til at opgive deres NemID-oplysninger, som så bliver brugt til at oprette nye kreditkort i deres navn.
I mange af sagerne går navnet ”Rigmor” igen.
Nu advarer banken sine kunder og introducerer en række tiltag for at stoppe svindlen.
Hvad kan du gøre for at undgå bedrageri?
• Videregiv aldrig fortrolige personlige oplysninger over telefon eller e-mail
• Oplys aldrig dine personlige login-oplysninger eller koder til andre
• Banker og offentlige myndigheder vil aldrig bede dig udlevere dine adgangskoder
• Digitaliseringsstyrelsen kontakter dig via Digital Post, hvis der er noget du skal gøre – aldrig på telefon
• Kontakt din bank med det samme, hvis du har mistanke om bedrageri
• Hvis skaden er sket, skal du spærre dit NemID og politianmelde sagen
• Kontakt MitID support for at sikre, at dit NemID ikke er brugt til at oprette MitID
Kilde: Bank Norwigian
“Vi anmelder alle forsøg på bedrageri til politiet og beder nu vores kunder at være ekstra opmærksomme. Heldigvis har vores afdeling for bekæmpelse af økonomisk kriminalitet opfanget flere af svindelforsøgene. Ved at gå ud med denne advarsel ønsker vi at bidrage til mere viden om denne form for bedrageri og gøre vores kunder mere bevidste om den. Vi håber, at vi på den måde kan gøre det sværere for de kriminelle, som står bag,” siger Melita Ringvold, presseansvarlig i Bank Norwegian.
Tretten ”Rigmor”-sager i løbet af en uge
Fremgangsmåden er den samme i alle sager.
Borgerne bliver ringet op af en person, som udgiver sig for at ringe fra Digitaliseringsstyrelsen for at hjælpe med oprettelsen af det nye MitID.
På den måde udnytter svindlerne overgangen til MitID, som mange har oplevet som besværlig. I løbet af samtalen bliver borgerne bedt om at oplyse deres NemID nøglekoder.
Noget tyder på, at ofrene bliver valgt ud fra deres navne, som typisk er mere almindelige blandt ældrebefolkningen. I starten drejede det sig hovedsageligt om personer i 70-80-årsalderen, men Bank Norwegian har også set lignende svindelforsøg mod folk i andre aldersgrupper.
“Vi opdagede, at navnet ”Rigmor” gik igen i mange af sagerne, enten som personens eget navn eller mellemnavn eller som vedkommendes ægtefælle. Bare i den første uge af maj opdagede vi tretten ”Rigmor”-sager, og senere har vi set flere navne, som kunne tyde på, at vedkommende er oppe i alderen,” siger Emilie Pedersen fra Bank Norwegians afdeling for bekæmpelse af økonomisk kriminalitet.
Oplys aldrig koder og log-in oplysninger til andre
Emilie Pedersen forklarer, at mange af dem, som er blevet udsat for svindlen, har fattet mistanke med det samme og derfor spærret deres NemID inden de er blevet kontaktet af banken.
Ofte er det til gengæld for sent, da kreditkortet allerede er oprettet.
Kortene bliver hurtigt tilknyttet digitale betalingstjenester, som gør, at de kan tages i brug med det samme.
“Beløbene i de her sager varierer fra nogle få tusinde kroner til ganske store beløb. Vi advarer kraftigt mod, at folk videregiver deres personlige oplysninger, brugernavne og adgangskoder til andre. Samtidig har vi opfordret både Digitaliseringsstyrelsen og andre banker til at være særligt opmærksomme på denne form for bedrageri. Det er vigtigt for os at sikre, at andre ikke bliver udsat for det samme,” siger Emilie Pedersen.
Hjælp med at advare andre
Du kan hjælpe andre mod svindlerne ved at dele artiklen på Faglige Seniorers Facebook.
Først publiceret: onsdag 25. maj 2022
Artiklen er sidst opdateret mandag 13. juni 2022 kl. 15:41