Har du være udsat for NemKonto svindel? Nu kan du søge om kompensation
Som noget nyt kan du søge om kompensation, hvis din NemKonto er blevet misbrugt. Du kan søge med 10 års tilbagevirkende kraft.
Senest opdateret: mandag 5. september 2022
Har du fået din løn, pension eller andre offentlige ydelser omdirigeret til en svindlers bankkonto, så kan du nu søge om at få en kompensation.
Den nye ordning er indført 1. august 2022.
Frem til 31. januar 2023 kan du søge om kompensation med 10 års tilbagevirkende kraft.
Hvad er en NemKonto?
Alle voksne borgere i Danmark skal have en NemKonto
En NemKonto er en almindelig bankkonto, som borgeren har angivet som sin NemKonto
Alle offentlige myndigheder, som udbetaler penge, udbetaler til borgernes NemKonto – eksempelvis folkepension, førtidspension, boligydelse og ældrecheck.
Mange private virksomheder benytter også NemKonto-systemet til at udbetale løn og lignende.
Hvad kan jeg få kompensation for?
Du kan søge om kompensation, hvis du er blevet franarret udbetalinger på baggrund af svindel med NemKonto.
Svindlen sker oftest ved identitetstyveri af NemID-oplysninger. Svindlerne har misbrugt NemID-oplysningerne til at ændre ofrenes NemKonto til en anden bankkonto. Det har betydet, at udbetalinger som løn, folkepension, førtidspension og andre offentlige ydelser er blevet udbetalt til en bankkonto, svindlerne har valgt.
Sådan tjekker du din NemKonto
Sådan tjekker du din NemKonto:
- Gå ind på NemKonto
- Klik på ”videre”
- Log ind og tjek at dit kontonummer er korrekt
- Kik også på ”Se alle ændringer” for at sikre, at der ikke er foretaget ændringer, du ikke kender til.
Du skal bruge din NemId for at logge in på NemKonto.
Hvordan søger jeg om kompensation for NemKonto svindel?
For at ansøge om kompensation ved svindel skal du kunne dokumentere en politianmeldelse, samt at du har været berettiget til udbetalingen.
Du kan søge på hjemmesiden www.digst.dk/kompensation
Fakta om kompensation for NemKonto svindel
Du kan få kompensation for udbetalinger, som du uforskyldt ikke har modtaget på grund af fejl eller svindel med oplysninger i NemKonto-systemet.
Det kan for eksempel være:
- Løn
- Pension
- Kontanthjælp
- Dagpenge
Det er en forudsætning for kompensation, at du ikke allerede har fået beløbet kompenseret. Du skal også kunne dokumentere, at du har haft ret til den pågældende udbetaling, samt at du har politianmeldt forholdet, hvis der er tale om svindel.
Først publiceret: mandag 5. september 2022
Artiklen er sidst opdateret mandag 5. september 2022 kl. 14:22