
Regeringen sender ekstra millioner til trængt kollektiv trafik
Regeringen giver 125 millioner kroner til den trængte kollektive transport efter covid-19. Faglige Seniorer: Vigtigt for de mange ældre, der bruger busserne.
Senest opdateret: tirsdag 4. oktober 2022
Den kollektive trafik vånder sig med eftervirkninger fra corona og galoperende brændstofpriser.
Det koster på bundlinjen, og trafikselskaberne og regionerne har sendt et nødråb om flere penge for at undgå at lukke busruter.
Derfor har regeringen nu givet yderligere 125 millioner som ekstra kompensation til de regionale busselskaber. Et covid 19-tilskud, som de andre trafikvirksomheder ikke modtager.
Ingen tomme busser
Samtidig har parterne drøftet et samarbejde om, hvordan man bedst sikrer kollektiv transport i fremtiden.
“Trafikselskaberne har ligesom alle andre været udfordret under corona. Derfor giver regeringen nu et ekstraordinært tilskud, for vi er enige om, at der skal være kollektiv transport i alle dele af landet. Men ingen har en interesse i, at der kører store tomme busser rundt. Derfor er det afgørende, at trafikselskaberne har fokus på det bedst mulige tilbud til passagererne, siger transportminister Trine Bramsen.
Glæde hos seniorer
Få mail med nyheder om seniorpolitik
Du skal ikke vente!
Få nyheden i din mailboks med det samme, når der er breaking om senior- og ældrepolitik.
Faglige Seniorers redaktion følger med og giver dig besked, når det sker.
Så er du altid opdateret.
Danmarks næststørste ældreorganisation Faglige Seniorer er tilfreds med beslutningen om at yde et ekstraordinært tilskud.
“Seniorerne er blandt dem, der bliver hårdest ramt, når der skæres i busdriften eller en buslinje helt falder væk. Mange risikerer at blive isoleret og få besvær med at deltage i forenings aktiviteter, komme til læge eller sygehus. For seniorerne er det afgørende, at det er en velfungerende kollektiv trafik. Derfor er det rigtigt at yde et ekstraordinært tilskud og sikre busdriften her og nu, siger direktør i Faglige Seniorer Palle Smed.
Stigende brændstofpriser
Regionerne havde forud for drøftelserne også udtrykt ønske om penge til de stigende brændstofpriser.
Trafikselskaberne er nemlig ramt af de høje energipriser ligesom også store dele af resten af samfundet.
Men “det er en anden diskussion”, som vil “blive diskuteret videre andetsteds”, siger Bramsen.
“Det er er en anden krise, nemlig en energikrise. Tilskuddet, vi har diskuteret i dag, handler om følgerne efter coronakrisen,” siger hun.
Tilbage i tog og metro
Under coronakrisen holdt regeringen hånden økonomisk under den kollektive transport.
Mens passagererne i højere grad er vendt tilbage til de lange togstrækninger og metroen, er det ikke tilfældet i samme omfang i busserne.
Tager du bussen?
Hvad mener du?
Er det godt eller dårligt, at regeringen støtter busdriften med 125 millioner kroner? Din holdning er velkommen på Faglige Seniorers hjemmeside.
Først publiceret: tirsdag 20. september 2022
Artiklen er sidst opdateret tirsdag 4. oktober 2022 kl. 09:55