Pas på: Banksvindlere lokker 35 millioner ud af danskere
Selv om antallet af forsøg på netbanksvindel er steget, er udbyttet faldet. Nye metoder tages i brug.
Senest opdateret: mandag 23. januar 2023
De fleste er efterhånden klar over, at man ikke skal udlevere koder eller personlige oplysninger til fremmede mennesker over telefonen.
Alligevel lykkes det fortsat for kriminelle at svindle et tocifret millionbeløb ud af danske bankkunder hvert halvår.
Den seneste opgørelse fra Finans Danmark, som er pengeinstitutternes brancheforening, viser, at der i første halvår i år blev svindlet for 35,3 millioner kroner.
Det er lidt mindre end forrige halvår, hvor svindlen løb op i 39,2 millioner kroner.
Ny metode
Og det er ikke, fordi svindlerne er mindre ihærdige. Tværtimod.
Problemet er imidlertid, at svindlerne har fundet en ny metode, hvor bankerne ikke aner uråd, før det er for sent.
Ved i telefonen at udgive sig for at være ansat i banken eller en politibetjent lykkes det nogle gange at få ofret til selv at logge ind på sin netbank og overføre pengene til en fremmed konto.
“Ofrene får typisk at vide, at deres konto er hacket, og at de derfor skal flytte pengene over på en anden konto, der ikke tilhører dem.”
“Det ligner enhver anden pengeoverførsel, og derfor er der ikke umiddelbart nogen alarmklokker, der ringer hos bankerne,” siger Michael Busk-Jepsen, der er digitaliseringsdirektør i Finans Danmark.
Det skal du huske
Han opfordrer derfor til, at man tænker sig om en ekstra gang, når nogen ringer og udgiver sig for at være bankansat eller fra politiet.
“Ingen – hverken banker, politi, Nets eller andre – vil bede om personlige oplysninger som NemID-koder eller MitID-login på telefon, mail eller sms.”
“De vil heller aldrig bede dig om at flytte penge fra en konto til en anden,” siger han.
Først publiceret: onsdag 16. november 2022
Artiklen er sidst opdateret mandag 23. januar 2023 kl. 11:35