Bodil Jørgensen er spåkonen i en række videoer om digital svindel. Foto: Screendump.

Bodil Jørgensen viser hvordan: Sådan undgår du svindel

Populær skuespiller giver gode råd om, hvordan vi hindrer at få stjålet vores identitet og tømt kontoen eller optaget lån i vores navn.

Senest opdateret: tirsdag 15. november 2022

I mange år har danskere være bekymrede for indbrud i deres hjem. Men nu kommer forbryderne også via telefonen og nettet. Med smarte metoder forsøger de at lokke personlige oplysninger fra danskerne. Derefter bruger svindlerne koder og andre informationer til for eksempel at tømme bankkonti eller til at oprette lån i ofrenes navne.

Men den slags vil skuespilleren Bodil Jørgensen nu stoppe. Hun medvirker i en ny kampagne. Den skal hjælpe danskerne med at undgå at få stjålet og misbrugt deres identitet.

Banker og offentlige myndigheder vil ikke uopfordret bede om dine personlige oplysninger over mail, sms eller opkald.

Sådan lyder hovedbudskabet i kampagnen, som afvikles af statens Digitaliseringsstyrelsen, Kommunernes Landsforening og Danske Regioner.

Se videoer med Bodil Jørgensen her

Snedige svindlere

Det kan være svært at gennemskue et svindelforsøg. De kriminelle er blevet dygtige til at fremstå troværdige, når de enten via telefonopkald, sms eller e-mail prøver at lokke brugernavne, kodeord og andre personlige oplysninger ud af folk.

Test dig selv

Er du sikker på, hvem du deler dine personlige oplysninger med?

Svindlere udgiver sig ofte for at være nogen, du stoler på. Du skal derfor være særligt opmærksom, inden du deler dine personlige oplysninger.

Banker og offentlige myndigheder vil nemlig ikke uopfordret bede om dine personlige oplysninger over mail, SMS eller opkald.

I quizzen kan du teste, om du kan spotte falske mails, SMS’er og opkald.

Tag testen HER

Et kneb, svindlerne ofte anvender, er at udgive sig for at være fra en troværdig instans. Det kan for eksempel være fra banken, politiet eller en anden myndighed.

Mange danskere er opmærksomme på sikkerhed. Men en analyse fra Digitaliseringsstyrelsen viser, at knap hver femte dansker ikke er klar over, at eksempelvis banker og myndigheder ikke på eget initiativ beder om personlige oplysninger via hverken telefon, sms eller e-mail.

De udnytter vores tillid

Digitale svindlere er gode til at efterligne nogle, vi stoler på. Og ofte vil de også skabe en fornemmelse af, at det haster med at få oplysninger fra borgeren for eksempel for at afværge et ”igangværende angreb” på netbanken.

”Der er ikke noget at sige til, at det kan presse nogen til at dele deres kodeord eller andre personlige oplysninger. Netop derfor er det en rigtig god huskeregel, at banker og offentlige myndigheder ikke bare ringer dig op, sms’er eller sender en mail for at få dine personlige oplysninger,” siger Tanja Franck, der er direktør i Digitaliseringsstyrelsen.

Tal om sikkerhed

Myndighederne mener, at danskerne kan blive bedre til at hjælpe og tale med hinanden om den digitale sikkerhed. Kun 15 procent af deltagerne i analysen fra Digitaliseringsstyrelsen angiver nemlig, at digital sikkerhed i høj eller meget høj grad er et samtaleemne blandt deres familie og venner.

Kampagnen kan derfor være et godt udgangspunkt for at starte en samtale.

Kampagnefilmene vil blive vist i biografer landet over samt på sociale medier i oktober måned. Kampagnens budskaber vil desuden figurere på plakater og flyers på landets biblioteker og borgerservices. Og så kan alle downloade en ringetone, hvor Bodil Jørgensen videregiver gode råd.

Hvis du har mistanke om eller opdager, at dine personlige oplysninger bliver misbrugt, kan du altid kontakte Digitaliseringsstyrelsens hotline ved identitets-tyveri på telefon 33 98 00 98.

Først publiceret: tirsdag 15. november 2022
Artiklen er sidst opdateret tirsdag 15. november 2022 kl. 14:56

Se, hvad vi ellers skriver om:

og
  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.