For at ansøge om kompensation skal man kunne dokumentere en politianmeldelse samt, at man har været berettiget til udbetalingen.

Svindelramt: Søg om kompensation inden 31. januar

Borgere, der har været udsat for svindel med NemKonto kan søge om kompensation, men fristen for at søge om ældre forhold udløber 31. januar 2023.

Senest opdateret: mandag 23. januar 2023

Siden 1. august 2022 har det været muligt at få kompensation, hvis man har været udsat for svindel eller fejl med udbetalinger til sin NemKonto.

Frem til 31. januar er det fortsat muligt for borgere at søge om kompensation for forhold, der har fundet sted inden for de seneste 10 år.

Herefter vil det kun være muligt at søge kompensation for NemKonto-svindel, der har fundet sted inden for de seneste 13 måneder.

Sådan søger man om kompensation

Eksempelvis kan man være berettiget til kompensation, hvis man ikke har modtaget sin pension, løn eller lignende ydelse en periode, fordi nogen har ændret ens NemKonto – eksempelvis efter identitetstyveri af ens NemID oplysninger.

For at ansøge om kompensation skal man kunne dokumentere en politianmeldelse samt, at man har været berettiget til udbetalingen.

Det er også en forudsætning, at ens NemKonto har været ændret ved svindel eller fejl, og at man ikke allerede har fået det tabte beløb kompenseret.

Kilde: Digitaliseringsstyrelsen

Fakta om NemKonto

  • Alle voksne borgere i Danmark skal have en NemKonto for at modtage udbetalinger fra det offentlige.
  • En NemKonto er en almindelig bankkonto, som borgeren har angivet som sin NemKonto.
  • Alle offentlige myndigheder udbetaler penge til borgernes NemKonto – eksempelvis folkepension.
  • Mange private virksomheder benytter ligeledes NemKonto-systemet til at udbetale eksempelvis løn.

Først publiceret: onsdag 11. januar 2023
Artiklen er sidst opdateret mandag 23. januar 2023 kl. 11:48

Se, hvad vi ellers skriver om:

, og
  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.