Har du skiftet elselskab indenfor de seneste 10 år? Så kan du have krav på et gammelt tilgodehavende.

Tjek selv: Skal du have penge tilbage fra elselskab?

Rekordmange danskere skifter el-leverandør, men man skal huske at have sit tilgodehavende med, når man gør det. Se her hvordan.

Senest opdateret: mandag 6. februar 2023

Er du en af dem, der har skiftet el-leverandør, kan det betale sig at holde øje med, om du skal have penge tilbage fra dit tidligere elselskab.

Faktisk er pengene dine egne, som du i sin tid har betalt forud som acontobeløb. Da du skiftede elselskab, blev pengene ikke automatisk tilbagebetalt, som man ellers kunne forestille sig.

Derfor bør du selv tjekke, om du har penge til gode, hvis du har skiftet elselskab inden for de seneste 10 år. Det hænger sammen med, at forældelsesfristen på gæld af denne type er 10 år.

Sådan gør du

  • Tjek om du kan logge ind på selvbetjeningen hos dit tidligere elselskab. Led efter en slutopgørelse.
  • Tjek dine kontoudtog eller betalingsservice omkring det tidspunkt, du skiftede elselskab. Har selskabet automatisk udbetalt dit tilgodehavende, vil du typisk have fået det senest 6 uger efter, du skiftede.
  • Kontakt dit tidligere elselskab, gerne skriftligt, så du har dokumentation for henvendelsen. Det kan være en hjælp, hvis du kan give dem dit tidligere kundenummer eller lignende dokumentation for, at du har været kunde.
  • Hvis du ikke får svar på din henvendelse til elselskabet: Ryk dem og skriv, at hvis du ikke har fået svar inden fx 14 dage, vil du klage til Klagenævnet på Energiområdet. Hvis du ikke får svar inden for fristen, kan du klage til Ankenævnet på Energiområdet. Det koster 160 kr., som du får igen, hvis nævnet giver dig medhold.

Kilde: taenk.dk

Først publiceret: tirsdag 31. januar 2023
Artiklen er sidst opdateret mandag 6. februar 2023 kl. 15:18

Se, hvad vi ellers skriver om:

, og
  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.