Ældre rådes til at få et hemmeligt nummer og til aldrig at udlevere betalingskort eller kode. Få flere råd ved arrangement i Køge.

Faglige Seniorer sætter fokus på telefonsvindel: Ældre ekstra udsat

Politiet får flere anmeldelser om personer over 65 år, der bliver udsat for forsøg på svindel. Nu sætter Faglige Seniorer fokus på problemet ved arrangement i Køge - tilmelding her.

Senest opdateret: tirsdag 2. maj 2023

Antallet af anmeldelser af telefonsvindel, hvor den forurettede er over 65 år, er steget med over 50 procent fra 2021 til 2022. Det viser tal fra politiets National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) ifølge DR.

Noget tyder også på, at tendensen er fortsat ind i 2023, fortæller Peter Høholt, der er vicepolitiinspektør i Københavns Politi til mediet.

Sådan færdes du sikkert på nettet

Faglig Seniorers Kommunegruppe Køge og Kommunegruppe Solrød inviterer til oplæg om IT-kriminalitet og om, hvordan vi færdes sikker på nettet.

Hvordan kan du som senior undgå at blive udsat for svindel? Det kan være svært at forstå, at nogle kan virke søde og venlige - men i virkeligheden kan være ude på at snyde dig.

Mødet finder sted tirsdag 23. maj klokken 13-15 og holdes i 3F's lokaler, Lykkebækvej 4 i Køge

Alle medlemmer i Sektion Midtsjælland kan deltage i arrangementet. Det koster 25 kroner.

Prisen for ikke-medlemmer: 50,00 kroner.

Tilmelding HER (klik på link)

Han fortæller om et “forholdsvist stort antal anmeldelser” af sager med telefonsvindel mod personer over 65 år.

Typiske fremgangsmåder

Der er typisk tale om, at svindlerne udgiver sig for at være fra banken, politiet eller anden myndighed og ringer, fordi de ældres konto er i fare.

I den tro, at den pågældende, der ringer op, er ved at hjælpe dem, giver de ældre deres personlige oplysninger fra sig, så personen i den anden ende af røret kan tilgå deres netbank.

Peter Høholt fortæller også, at politiet i København i øjeblikket oplever mange svindlere, der mødes op personligt hos de ældre og får dem overtalt til at udlevere kreditkort og pinkode. Derefter misbruger de kortet.

Ifølge NSK’s tal var der 1170 anmeldelser af svindel eller forsøg på svindel mod personer over 65 år i 2021. Sidste år var der 1845 anmeldelser.

Hvad kan du gøre for at undgå bedrageri?

  • Videregiv aldrig fortrolige personlige oplysninger over telefon eller e-mail.
  • Oplys aldrig dine personlige login-oplysninger eller koder til andre.
  • Banker og offentlige myndigheder vil aldrig bede dig udlevere dine adgangskoder.
  • Digitaliseringsstyrelsen kontakter dig via Digital Post, hvis der er noget du skal gøre – aldrig på telefon.
  • Kontakt din bank med det samme, hvis du har mistanke om bedrageri.
  • Hvis skaden er sket, skal du spærre dit NemID og politianmelde sagen.
  • Kontakt MitID support for at sikre, at dit NemID ikke er brugt til at oprette MitID.

Kilde: Bank Norwegian

Ups! We kunne ikke finde din formular.

Først publiceret: mandag 6. marts 2023
Artiklen er sidst opdateret tirsdag 2. maj 2023 kl. 13:55

Se, hvad vi ellers skriver om:

  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.