Kriminelle rippede kontoen: Nu får hun over 170.000 kroner tilbage
En nylig afgørelse har resulteret i, at en 80-årig kvinde har fået tilbagebetalt en større sum penge af sin bank.
Senest opdateret: torsdag 3. august 2023
En svindelsag har fået en lykkelig udgang.
For en afgørelse hos Det finansielle ankenævn har resulteret i, at en 80-årig kvinde får tilbagebetalt lidt over 174.000 kroner.
Beløbet er blevet pålagt kvindens bank, Middelfart Sparekasse, at betale. Det skriver Finans.
Sagen kort fortalt
Den 80-årig kvinde blev narret af en person, der udgav sig for at være ansat hos Nets Support.
Svindleren fik adgang til kvindens cpr-nummer og NemID-kode og stjal næsten 193.000 kroner.
Banken formåede at redde omkring 10.000 kroner, men nægtede at refundere restbeløbet på omkring 182.000 kroner.
Og derfor endte i ankenævnet.
Derfor fik hun medhold
Den 80-årige klagede og beskrev sin choktilstand over, at nogen var i gang med at tømme hendes konto.
Svindleren fremstod troværdig og hjælpsom, hvilket stressede hende meget.
Ankenævnet gav kvinden medhold.
Ifølge nævnet kunne Middelfart Sparekasse ikke påvise, at deres 80-årige kunde var klar over eller burde have været klar over risikoen for misbrug.
Denne form for svindel er kendt som phishing.
Hvad er Phishing?
Phishing er en form for svindel, hvor svindlerne forsøger at franarre dig personlige oplysninger, som fx kodeord, betalingskortoplysninger eller MitID-oplysninger.
Du kan for eksempel blive lokket til at udlevere dine personlige oplysninger på baggrund af en dækhistorie eller blive bedt om at klikke på et link, som fører til en falsk loginside, hvor du kan indtaste sine loginoplysninger.
Beslutninger truffet af Det finansielle ankenævn kan ikke direkte sammenlignes med afgørelser i domstolene, men de kan alligevel have en vis indflydelse som præcedens, skriver Finans.
Smæk røret på
* Vær på vagt - det er svindel, hvis nogen ringer og beder dig overføre penge eller beder dig aflevere kreditkort og koder.
* Oplys aldrig bankoplysninger, koder eller andre følsomme personoplysninger over telefonen - udlever dem heller ikke til andre.
* Banken eller myndigheder vil aldrig sende et bud for at tage imod dit kreditkort og koder.
* Smæk røret på - hellere et nej for meget!
* Hvis du er i tvivl, så ring til banken, politiet (på 114) eller en nærtstående, der kan hjælpe dig.
Kilde: Politiet
Først publiceret: tirsdag 18. juli 2023
Artiklen er sidst opdateret torsdag 3. august 2023 kl. 14:11