"Seniorerne er en vigtig ressource," fortalte (fv) Troels Agersbo. adm. direktør i Enemærke og Petersen, Ann-Christina Matzen, centerleder hos JAC Gentofte, og Susanne Brøchner Væring, leder af Folkesteder i Aarhus.

Virksomheder: Sådan bliver flere seniorer på arbejde

På Seniorernes Topmøde fortalte flere virksomhedsledere, hvordan de gør det attraktivt for deres seniormedarbejdere at fortsætte på arbejdspladsen. Fokus er på øget ansvar og nedsat arbejdstid.

Senest opdateret: torsdag 2. november 2023

Også i fremtiden bliver det afgørende for arbejdsgiverne, at de ældste medarbejdere kan bidrage.

Men hvad kan virksomhederne gør, for at seniorerne stadig har lyst til at blive i arbejdet?

Det spørgsmål blev omdrejningspunktet til paneldebat på Seniorernes Topmøde, der blev holdt torssag i København.

Og her blev der peget både på seniorsamtaler og medindflydelse som vigtige faktorer. 

Hvornår er man senior?

Definitionen af, hvornår man betragtes som senior eller ældre, kan variere fra kultur til kultur og kan også ændre sig over tid.

Der er ikke en fast aldersgrænse, der gælder for alle, men normalt betragtes folk som seniorer, når de når pensionsalderen.

I mange vestlige lande – herunder USA og de fleste europæiske lande – er pensionsalderen typisk sat til 65 år. Dette er den alder, hvor mange mennesker er berettiget til at modtage folkepension og andre aldersrelaterede ydelser.

Dog kan betegnelsen “senior” eller “ældre” også anvendes mere bredt og ikke kun henvise til personer på pensionsalderen.

Mange mennesker begynder at opfatte sig selv som seniorer, når de når deres 50’ere eller 60’ere, selvom de måske stadig arbejder.

Det er vigtigt at huske, at alder er relativ, og mange mennesker fortsætter med at føre aktive liv og er i arbejde langt ud over pensionsalderen. Derfor er det at være senior mere en følelse af livsfase og livsstil end en præcis aldersgrænse.

Medbestemmelse i centrum

Det er ikke svært at fastholde seniorerne, hvis man som arbejdsgiver giver de rigtige rammer.

Sådan lød det fra Anne-Christina Matzen, der er lederen for Job-, Aktivitets- og Kompetencecenteret (JAC) i Gentofte.

Her arbejder man blandt andet med beskyttet beskæftigelse til mennesker med særlige behov.

Og medarbejdernes alder begynder fra 18 år og går helt op til over 80 år.

Særligt en bestemt følelse er med til at fastholde de ældste medarbejdere hos JAC, lyder det.

“90 procent af beslutningerne bliver taget af medarbejderne – blandt andet løn. Dermed står de for en stor del af ledernes arbejde. Så det handler om at give medarbejderne et mandat.”

“Vi har for eksempel en medarbejder, der hedder Anne og er på 82 år. Hun er dygtigt til sit job på en anden måde, end vores unge ansatte er. Og det skal Anne have lov til. Netop det giver arbejdsglæde,” sagde Ann-Christina Matzen. 

Tal med seniormedarbejderne om vilkår

Det har stor betydning at tale med medarbejderne om deres behov og vilkår, de såkaldte seniorsamtaler. For på den måde kan man indrette hverdagen for seniormedarbejderen bedst muligt.

Og det virker, siger erfaringen fra Aarhus.

Få gratis nyhedsbrev om politik

Få nyheder om seniorpolitik direkte i din mailboks, når nyheden sker.

Tilmeld dig Faglige Seniorers nyhedsbrev om seniorpolitik.

Det er gratis.

“For nogle år siden besluttede vi også for, at gøre noget for det ældre personale i den kommunale sundhedssektor. Derfor satte vi gang i seniorsamtalerne, hvilket vakte kæmpestor efterspørgsel,” forklarede Susanne Brøchner Væring, leder af Folkestedet i Aarhus.

“Bøtten er vendt”

Seniorerne ønsker at blive sat i en proces, hvor de kan være med til at præge rammerne for deres liv på arbejdspladsen.

Lige nu er der massive rekrutteringsproblemer i sundhedssektoren, og samtidig har vi en del ældre medarbejder, der gerne vil give deres med, hvis det sker på ordentlige forhold. Derfor er seniorsamtalerne vigtige, påpeger den kommunale leder.

“Jeg mener, at det at blive spurgt som seniorer, gør en kæmpe forskel. For konkret sætter det gang i en refleksion hos medarbejderen blandt andet om nedsat tid.”

“Vi er enorm optaget af, hvad er medarbejderne siger. Så seniorsamtalen gør, at virksomhedens fokus ikke kun er rettet mod en bundlinje. Den rettes også mod seniormedarbejdernes behov. Bøtten er vendt,” sagde Susanne Brøchner Væring.

Seniorklar? Se her

Er du seniorklar? Læs mere om, hvordan du forbereder dig til overgangen til tilværelsen som folkepensionist  – og hvilke muligheder du har, inden du træffer valget.

Læs mere HER

Du kan også få gode råd og vejledning på hjemmesiden Seniorklar

Først publiceret: torsdag 2. november 2023
Artiklen er sidst opdateret torsdag 2. november 2023 kl. 14:34

Se, hvad vi ellers skriver om:

, , og
  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.