Svindel gennem sms og opkald har været stigende de seneste år.

Styrelse advarer: Klik ikke på links i SMS!

Ankestyrelsen advarer nu om falske SMS’er, der udgiver sig for at komme fra styrelsen. Se her hvad du skal gøre, når du havner i hænderne på svindlere.

Senest opdateret: tirsdag 19. november 2024

Ankestyrelsen advarer borgere mod falske SMS’er, der er i omløb lige nu.

Beskederne ser officielle ud og opfordrer modtageren til at indberette oplysninger til det offentlige med henvisning til “manglende indberetning af databehandling.”

Styrelsen understreger, at du aldrig skal klikke på links i sådanne beskeder, hvis du er i tvivl om afsenderen.

De falske SMS’er er designet til at narre modtagerne til at afgive personlige oplysninger, og Ankestyrelsen oplyser, at de aldrig ville anmode om indberetninger via SMS.

Hvad gør du, hvis du modtager en mistænkelig besked?

  • Klik ikke på links eller svar på beskeden.
  • Slet beskeden med det samme.
  • Kontakt Ankestyrelsen direkte, hvis du er usikker på, om beskeden er ægte.

Denne type svindel bliver stadig mere almindelig, og det er vigtigt at være opmærksom for at undgå at blive snydt.

Hvis uheldet er ude

Har du modtaget en mistænkelig mail, sms, eller et opkald, og oplyst kort- eller personoplysninger, bør du gøre følgende.

Franarret kortoplysninger

Hvis du har opgivet dine kortoplysninger, er det vigtigt at du ringer til din bank eller NETS og spærrer kortet straks.

Du bør altid anmelde det til politiet, hvis du er blevet franarret dine betalingskortoplysninger. Det kan du gøre på politiets hjemmeside her:

Anmeld på politiets hjemmeside

En kopi af politianmeldelsen eller en kvittering for din henvendelse kan bruges som dokumentation over for kreditorer, pengeinstitutter eller andre involverede, hvis det viser sig, at dine oplysninger er blevet eller senere bliver misbrugt.

Misbrug af MitID

Offentlige myndigheder (borgerservice og politiet) eller private virksomheder (bank eller forsikringsselskab) vil aldrig uopfordret bede dig om dine MitID-oplysninger over telefonen, sms eller e-mail.

Del ikke dine MitID-oplysninger med andre – heller ikke din familie eller dine venner.

Hvis andre har fået adgang til dit MitID, skal du spærre det straks. Det kan eksempelvis være dit MitID bruger-id eller din adgangskode til MitID kodeviser.

Sådan spærrer du dit MitID identifikationsmiddel

Sådan spærrer du dit MitID midlertidigt

Det er også en god idé at kontakte Cyberhotline for digital sikkerhed på 33 37 00 37 for yderligere råd og vejledning.

Til sidst skal du melde identitetstyveriet til politiet.

Opgivet CPR-nummer

Tyveri og bedrageri eller andre kriminelle forhold, hvor dine personlige oplysninger er blevet stjålet, bør altid meldes til politiet.

Om enten der er tale om tyveri af pung eller svindlere, som franarrer dig dit CPR-nummer online, skal det anmeldes til politiet.

Desuden bør du oprette en kreditadvarsel, som vil være et signal til banker og virksomheder om, at de skal være særlig opmærksomme med identitetskontrol, før de yder lån eller kredit.

Sådan opretter du en kreditadvarsel:

  • Gå ind på borger.dk.
  • Søg på “Kreditadvarsel” i søgefeltet.
  • Tryk “Start” i feltet “Indsæt eller fjern markering om kreditadvarsel i CPR”.
  • Log ind med MitID.
  • Følg vejledningen.
  • Hvis du senere vil slette kreditadvarslen, skal du logge ind samme sted og slette markeringen om kreditadvarsel.

Først publiceret: tirsdag 19. november 2024
Artiklen er sidst opdateret tirsdag 19. november 2024 kl. 11:34

Se, hvad vi ellers skriver om:

  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.