Net-handel: Derfor går det sjældent galt for seniorerne
Ældre oplever mere sjældent end andre, at noget går galt, når de handler i en netbutik. Se her, hvad der måske er forklaringen.
Senest opdateret: tirsdag 2. juni 2020
Hvis bare flere gjorde som seniorerne, når de køber ind i netbutikker, ville der måske være færre sager med fup og svindel.
For det går sjældnere galt, når danskere over 60 år handler i netbutikker end når yngre danskere er på shoppetur på internettet.
Det viser en dugfrisk undersøgelse, som markedsanalyse-firmaet Wilke har lavet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Her svarer omkring 70 procent af seniorerne, at de aldrig har oplevet, at noget gik galt, når de handlede i en webshop. Mens det gælder for 40 procent af samtlige danskere.
Når det går galt med indkøb på nettet, er det blandt andet, at forbrugeren har betalt for en vare, der aldrig dukker op. At der bliver trukket flere penge end aftalt. At de får en anden vare, end den, der er bestilt. At varen viser sig at være en kopivare. At varen er i stykker. Eller at varen, der blev modtaget, ser anderledes ud end på nettet, fremgår det af undersøgelsen.
Læs også: Ingrid har skiftet indkøbskurven ud med en mus
Seniorer køber i danske butikker
De yngre danskere handler oftere på nettet – flere gange om måneden, mens seniorerne til gengæld handler flere gange hvert halve år.
Mens forbrugerne oftere er udsat for snyd, når det drejer sig om udenlandske netbutikker, så sikrer seniorerne sig langt mere end yngre danskere, at det er en dansk netbutik, at der kan betales med danske kroner og at netbutikken har en .dk-webadresse.
Samtidig betyder det mindre for seniorerne, at varerne i netbutikken er billige.
”Vi har lige gennemført en indsats, hvor vi har testet 22 varer fra handelsplatforme uden for EU. 21 af dem var farlige. Det er vigtigt, at forbrugerne tænker sig godt om og tjekker, om de handler med en virksomhed uden for EU. Dels er det uden for de danske myndigheders kontrol. Dels kan vi desværre se, at tilbuddene nogle gange er for gode til at være sande,” fortæller Kontorchef i Sikkerhedsstyrelsen, Lone Bros.
Læs også: Se hvad vi køber: Seniorer er superforbrugere på nettet
Trofaste forbrugere
Ældre danskere er også mere trofaste overfor de netbutikker, der køber varer hos.
Over halvdelen af senioerne svarer i undersøgelsen, at de ikke tjekkede om butikken var til at stole på, ”fordi de kendte butikken fra tidligere”.
Hver femte dansker – der gælder også ældre – tjekker om butikken på internettet er godkendt af en mærkningsordning som for eksempel e-mærket før de handler.
”Hvis du køber julegaverne på nettet, er det altid en god idé at tjekke netbutikkens ’Om os’-side, inden du trykker ”betal”. Hvis oplysningerne er mangelfulde eller skrevet på et dårligt dansk, skal du være forsigtig. Det vigtigste råd er, at du holder fast i din kritiske sans og ikke lader dig forblænde af alt for gode tilbud,” lyder rådet fra Udviklingskonsulent hos Det Kriminalpræventive Råd, Anja Schulze-Larsen.
Selv om du er senior er det altid en god ide at følge rådene fra Nethandel #heltsikkert, når du skal købe ind på nettet.
Først publiceret: tirsdag 10. december 2019
Artiklen er sidst opdateret tirsdag 2. juni 2020 kl. 15:27