PostNord har travlt med at levere pakker til danskerne. Og det udnytter kriminelle. Foto: PostNord.

PostNord: Svindlere på spil når danskerne bestiller mange pakker

Svindlere udnytter, at mange bestiller julegaver på nettet. PostNord advarer om, at selskabets navn bliver misbrugt til at lokke penge ud af folk.

Senest opdateret: tirsdag 22. december 2020

Køber du også pakker på nettet her op til jul?

Og har du oplevet at få mails om, at din pakke er forsinket, underfrankeret eller kun kan leveres, hvis du indbetaler et beløb?

Det blev 70-årige Bjarne Hald udsat for, da han ventede en pakke med en gevinst, han havde vundet i en konkurrence.

Og han er ikke den eneste, oplyser en af Danmarks største pakkeselskaber, PostNord.

4 der sikrer dig mod svindel

  1. Du skal altid forholde dig kritisk til e-mails, sms’er og beskeder, som spørger efter personlige oplysninger.
  2. Giv aldrig følsomme oplysninger i en e-mail, sms eller på sociale medier.
  3. Undgå at klikke på links i e-mails eller sms’er, som du ikke har tillid til. Hvis du er i tvivl om ægtheden af en e-mail eller sms, så kontakt afsenderen.
  4. Brug ikke ”besvar”-funktionen eller telefonnummeret i den e-mail/sms du har modtaget, for så ryger du stadig til svindlernes hjemmeside. Find i stedet for selv e-mail-adressen eller telefonnummeret.

(Fra YouSee)

”Vi oplever desværre flere gange om året, at svindlere forsøger at bruge vores navn til at lokke penge ud af PostNords kunder. Det sker særligt, når svindlerne ved, at danskerne bestiller mange pakker. Det kan for eksempel  være op til jul, men også, når der bliver tilbagebetalt Skat, udbetalt feriepenge og lignende,” oplyser PostNord via deres presseafdeling til Faglige Seniorers nyhedsbrev.

Bliv advaret om falske beskeder

PostNord opfordrer til at, man henter appen ”Mit digitale selvforsvar”, hvor man bliver advaret om falske beskeder og konkurrencer fra folk, der udgiver sig for at være PostNord.

“Herudover kan man holde sig opdateret på vores hjemmeside, hvor vi også samler de kendte fup-beskeder. Hvis man alligevel er så uheldig at være udsat for svindel, er det vigtigt, at man kontakter sin bank, som kan hjælpe en videre.”

Også GLS udsat for svindel

Også pakkeselskabet GLS oplever, at deres navn bliver misbrugt af svindlere. Blandt andet til falske mails.

“Men det er ikke specielt ved juletid, at det sker. Svindlen med for eksempel fupmails er fordelt over hele året,” siger marketingschef Marianne Jensen til Faglige Seniorers nyhedsbrev.

Har du fået svindel-mail?

Har du oplevet at få mails om for eksempel pakker, der var forsinket, som du skal betale ekstra porto for eller andet  – så fortæl om det og advar andre på Faglige Seniorers Facebook-side – KLIK HER.

Du kan også skrive til Brian fra Faglige Seniorer på bp@fagligsenior.dk – så følger vi op i nyhedsbrevet.

 

Først publiceret: tirsdag 15. december 2020
Artiklen er sidst opdateret tirsdag 22. december 2020 kl. 14:56