
Bjarne ventede en pakke: Så fik han en mail der var ved at koste dyrt
70-årige Bjarne Hald ventede i flere dage på en pakke fra PostNord. Så fik han en mail om, at pakken var tilbageholdt. Det var ved at koste ham dyrt.
Senest opdateret: tirsdag 7. december 2021
Bjarne Hald på 70 år var så heldig at vinde en kalendergave med to flotte lanterner og ventede nu på, at pakken med gevinsten dukkede op.
I stedet fik han en mail, der så ud til at være fra PostNord. I mailen stod der:
”Hej Bjarne.
Vigtig information vedrørende en forsendelse med dig som modtager. Vi har desværre været nødt til at tilbageholde pakken. Følg venligst anvisningen nedenfor for at få løst problemet, så du kan modtage din pakke hurtigst muligt.”
Der er noget galt
Da Bjarne havde ventet i flere dage på pakken og var ved at være utålmodig, anede han ikke uråd. Og fulgte anvisningen i mailen.
4 der sikrer dig mod svindel
- Du skal altid forholde dig kritisk til e-mails, sms’er og beskeder, som spørger efter personlige oplysninger.
- Giv aldrig følsomme oplysninger i en e-mail, sms eller på sociale medier.
- Undgå at klikke på links i e-mails eller sms’er, som du ikke har tillid til. Hvis du er i tvivl om ægtheden af en e-mail eller sms, så kontakt afsenderen.
- Brug ikke ”besvar”-funktionen eller telefonnummeret i den e-mail/sms du har modtaget, for så ryger du stadig til svindlernes hjemmeside. Find i stedet for selv e-mail-adressen eller telefonnummeret.
(Fra YouSee)
Her fremgik det, at pakken var underfrankeret med 35 kroner. Og han skulle betale, for at få pakken leveret.
”Det var først, da jeg havde Dankortet fremme og var ved at taste kortets oplysninger ind, at jeg tænkte: Hmm, normalt bliver pakker jo betalt ved afsendelsen. Der er noget galt,” fortæller Bjarne, der i allersidste sekund undlod at betale.
Og det var godt.
For Bjarne var udsat for mailsvindel.
Så meget ægte ud
Afsenderen var ikke PostNord, men kriminelle, der har til hensigt at lokke kreditkort-oplysninger og penge ud af intetanende modtagere af deres fupmails.
”Mailen så meget ægte ud med logo og når jeg klikkede på linket i mailen, kom jeg ind på en meget professionelt udført hjemmeside med PostNord logo, firmaets farver og det hele. Her skulle jeg udfylde forskellige felter om, hvornår jeg ville have pakken leveret, på hvilket tidspunkt og så videre. Og det hele sluttede af med et indbetalings-felt, hvor jeg skulle oplyse navn, adresse, postnummer… og betale med kreditkortet,” fortæller Bjarne.
Havde ødelagt julen
I dag er Bjarne glad for, at han til sidst undlod at bruge taste sine kreditkort-oplysninger ind.
”Jeg tør slet ikke tænke på, hvad der var sket, hvis mit kreditkort efterfølgende var blevet misbrugt. Det havde ødelagt min jul,” fortæller Bjarne, der advarer andre.
”Hvis du venter på pakker, så pas på med mails om, at pakken er tilbageholdt. Det kan være svindel,” siger Bjarne, der nu i stedet glæder sig til at gevinsten med de to lanterner snart dukker op.
Har du oplevet svindel-mail
Har du – som Bjarne – oplevet at få mails om for eksempel pakker, der var forsinket, så fortæl om det og advare andre på Faglige Seniorers Facebook-side – KLIK HER.
Du kan også skrive til Brian fra Faglige Seniorer på bp@fagligsenior.dk – så følger vi det det op i nyhedsbrevet.
Sådan fupper kriminelle
Sender mail med navn til mailmodtager
Mailen er personlig og professionelt skrevet med links
Du anspores til hurtigt at reagere og trykke på link for at modtage pakken
Hjemmesiden ser professionel ud med “oplysninger” om pakken
Du kan udfylde felter om, hvornår du vil modtage din pakke
Du er nu godkendt – og skal betale
Først praktiske om dig selv oplysninger – og så betal
Du er nu blevet fuppet. Du risikerer at din konto bliver lænset og dine kreditkort-oplysninger bliver anvendt af kriminelle.
Først publiceret: tirsdag 15. december 2020
Artiklen er sidst opdateret tirsdag 7. december 2021 kl. 08:17