En daglig gåtur og et tilskud af d-vitamin kan forbygge mangel på d-vitamin.

Oktober: Tid til D-vitamin siger Sundhedsstyrelsen

Spis D-vitamin dagligt hele vinterhalvåret lyder anbefalingen. Se her, hvor meget du skal have.

Senest opdateret: fredag 22. oktober 2021

Sidste vinter blev de officielle anbefaleringer om D-vitamin opdateret. Nu råder Sundhedsstyrelsen til, at du skal tage et dagligt tilskud fra oktober til april.

I 2018 lavede Kræftens Bekæmpelse en undersøgelse, som viste, at hver 5. dansker, der ikke tager vitamintilskud, har D-vitaminmangel om foråret.

Derfor ændrede Fødevarestyrelsen sidste år deres anbefaling, så alle nu anbefales at spise D-vitamin.

Hvorfor skal man have D-vitamin?

Mangel på D-vitamin kan svække dine knogler og muskler.

Vitaminet er meget vigtigt for at kroppen kan optage kalcium i tarmene.

Hvis du mangler D-vitamin kan du få bløde knogler (osteomalaci).

D-vitamin-mangel øger også risikoen for knogleskørhed, og kan give dig nedsat muskelstyrke.

Hvor meget D-vitamin skal jeg spise?

Voksne anbefales et kosttilskud på 5-10 mikrogram D-vitamin i vinterhalvåret fra oktober til april.

Er du over 70 år anbefales en dosis på 20 mikrogram hele året. Det glæder også, hvis du bor i plejebolig uanset din alder

Hvad kan jeg selv gøre for at forebygge?

Her er to ting, du kan gøre for at få mere D-vitamin i din hverdag:

1.    Ophold dig i solen

Ophold dig i solen 5 til 30 minutter to til tre gange om ugen midt på dagen, så dit ansigt, hænder og arme får sol. I sommerhalvåret vil det normalt give nok D-vitamin.

2.    Spis fede fisk

Spis fede fisk som laks, torskelever, sild, makrel, hellefisk og ørred.

Fed fisk er den eneste danske madvare, som indeholder væsentlige mængder af D-vitamin, men der er også D-vitamin i æg, nødder, kød, margarine, smør, olier og fed mælk.

Først publiceret: torsdag 7. oktober 2021
Artiklen er sidst opdateret fredag 22. oktober 2021 kl. 14:11