Ægtepar betalte i 8 år for tv på gammel adresse
Kvinde får intet ud af at klage over YouSee. Hun og hendes mand har været for sløve til at kontrollere regninger, afgør ankenævn. Tjek din Betalingsservice hver gang, opfordrer rådgiver.
Senest opdateret: mandag 13. juni 2022
Det kan blive dyrt bare at betale opkrævninger uden at se dem efter.
Et ægtepar er kommet af med samlet cirka 10.000 kroner for en tv-pakke leveret til deres tidligere bolig. De mente, at de havde opsagt, da de flyttede. Men de opdagede ikke, at YouSee mere end 40 gange hentede penge på deres konto via Betalingsservice.
Det gik først op for kvinden, da manden døde, og hun skulle rydde op i deres papirer og abonnementer. Hun forlangte tilbagebetaling fra YouSee, men det sagde selskabet nej til. Derefter klagede hun til Teleankenævnet, men det fik hun heller ikke noget ud af.
Ankenævnet siger, at parret skulle have fulgt op på, om abonnementet nu også var opsagt. Når de fortsatte i lang tid med at betale, så har de været så passive, at de ikke har krav på tilbagebetaling.
“Tjek Betalingsservice hver måned. Tjek også andre automatiske betalinger fra dine konti,” opfordrer Gitte Sidenius, der er privatkundechef i det uvildige firma Pengerådgivning.
Sådan gik det galt
Familien havde flere abonnementer hos YouSee. Også bredbånd, sikkerhedspakke og tv-boks. De tog det meste med til den nye adresse. Men de havde ikke brug for tv-pakken, fordi den var inkluderet i deres nye lejemål.
YouSee henviser til ordrebekræftelsen. Den fortæller intet om opsigelse af tv-pakken på den gamle adresse. Men havde de reageret med det samme, da betalingerne fortsatte, så kunne det være ordnet.
YouSee var ikke i ond tro. Det kunne godt have været sådan, at parret stadig ønskede tv-pakken på deres tidligere adresse, selv om de tilmeldte sig et nyt sted. Det er ikke ulovligt med to boliger.
I klagenævnet erkendte kvinden deres sløvhed. Hun ville derfor være tilfreds med at få tilbagebetaling for to år. Men heller ikke det gik ankenævnet med til.
Læs hele afgørelsen fra Teleankenævnet
Kontrol mod misbrug
Gitte Sidenius fra det uvildige firma Pengerådgivning siger, at der kan snige sig fejl ind på Betalingsservice. Derfor er det vigtigt at gå oversigten igennem hver gang. Ligesom det også er fornuftigt at holde øje med, hvilke penge der i det hele taget går ud af kontoen.
”Der sker også misbrug af kreditkort. Det kan man kun opdage ved at holde øje med kontoen,” forklarer Gitte Sidenius.
Hun har selv den vane, at hun omkring den 1. i en måned tjekker, om lønnen er gået ind, som den skal, og om betalingerne er OK.
To gange kontrol?
I den aktuelle sag var det manden, der stod som abonnent hos YouSee. Først da konen efter hans død, kiggede efter, opdagede hun fejlen.
Men er det nødvendigt, at begge parter tjekker for eksempel Betalingsservice?
”I mange familier findes der en, som er mere til tal end den anden. Derfor er det naturligt at dele. Men det er vigtigt, at begge parter er inde over økonomien i et eller andet omfang. Ellers kan den ene risikere at stå i en usikker situation ved skilsmisse eller dødsfald,” svarer Gitte Sidenius.
Dyrt at være passiv
Betalingsservice har i de seneste år fået konkurrence fra andre betalingsløsninger som for eksempel kortbetaling. Det er nogle gange billigere i gebyr end at lade Betalingsservice klare arbejdet.
”Men for eksempel kortbetaling til Netflix eller andre ting skal man også holde øje med. Her kan der også ske fejl,” advarer Gitte Sidenius.
”Hvis man først opdager problemer meget sent, så risikerer man, at firmaet ikke vil betale tilbage. Det kan være dyrt at være passiv,” tilføjer Gitte Sidenius.
Kortbetaling og MobilePay er tit billigere
Når regninger ekspederes via Betalingsservice, kommer kunderne tit til at betale et gebyr for det. Firmaerne skriver for eksempel ”PBS-gebyr” og lægger nogle kroner oveni.
Både bankerne og firmaet Nets tjener temmelig godt på at drive Betalingsservice. Det konkluderede Konkurrencerådet i en analyse for halvandet år siden. Prisen for at benytte Betalingsservice er højere end i blandt andet Sverige, Norge og Holland.
Det er dig, der betaler. Også derfor kan der være grund til at undersøge, om betalinger ikke kan foregå ved automatisk kortbetaling eller måske via MobilePay Subscriptions.
Hos nogle virksomheder er det muligt at betale automatisk med kort. Det er som udgangspunkt gratis.
MobilePay har også en ordning, der hedder Subscription. Her kan du også tilmelde en automatisk betaling. Det er som udgangspunkt på samme måde gratis.
Undersøg derfor, om du kan skifte til kortbetaling, hvis du har en opkrævning, som du skal betale gebyr for ved Betalingsservice.
Forbrug.dk: Hvad koster det at betale en regning
Tjekker du din Betalingsservice?
Først publiceret: tirsdag 15. marts 2022
Artiklen er sidst opdateret mandag 13. juni 2022 kl. 15:33