Det er trygt og sikkert at hjælpe en pårørende med at få MitID via din egen MitID, og den pårørendes personlige oplysninger bliver ikke lagret på din telefon.

Få din pårørende til at hjælpe dig med at få MitID

Det bliver nu muligt at hjælpe dine nærmeste med at få MitID via din smartphone. Læs med her, hvordan du gør

Senest opdateret: mandag 13. juni 2022

Kender du en, som endnu ikke har fået MitID, og som ikke selv har en telefon, der kan scanne pas, kan du nu hjælpe dem med at få MitID via din egen telefon og MitID app.

For at kunne benytte den nye mulighed kræver det, at den du hjælper, har et gyldigt dansk, grønlandsk eller færøsk pas. Det oplyser Digitaliseringsstyrelsen.

Efter oprettelsen skal den, du hjælper, blot aktivere MitID appen på sin egen telefon.

Ingen personlige oplysninger bliver gemt eller lagret på den telefon, man har lånt.

Hvis MitID oprettes via en andens telefon

1. Find den nye funktion på forsiden af MitID app via indstillingerne under menupunktet “Opret MitID”.

2. Scan koden og aflæs chippen i din pårørendes pas.

3. Scan herefter din pårørendes ansigt, så det kan sammenlignes med vedkommendes pasfoto.

4. MitID appen genererer nu et såkaldt 3D FaceScan, og hvis resultatet af denne sammenligning er tilfredsstillende, bekræfter appen din pårørendes identitet, så personen kan oprette MitID direkte i appen.

5. Herefter er man klar til at bruge MitID.

Kilde: Digitaliseringsstyrelsen 

Ups! We kunne ikke finde din formular.

Først publiceret: tirsdag 7. juni 2022
Artiklen er sidst opdateret mandag 13. juni 2022 kl. 15:22

Se, hvad vi ellers skriver om:

og
  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.