I DTU’s fødevaredatabase kan man se, at solbær sammen med grønkål og rød peberfrugt topper listen af de mest C-vitaminholdige fødevarer.

Disse fødevarer booster dit indtag af C-vitamin

Selvom de fleste tænker på appelsiner og citroner i forhold til C-vitamin, er der faktisk også andre fødevarer, der indeholder mindst lige så meget C-vitamin - eller mere.

Senest opdateret: tirsdag 4. oktober 2022

Tænker du også på appelsiner og citroner, når snakken falder på C-vitamin?

Så er du nok ikke den eneste. Men faktisk er der andre frugter og grøntsager, der indeholder mindst lige så meget eller mere.

C-vitamin tilhører gruppen af vandopløselige vitaminer, og da vi ikke selv kan danne det i kroppen, er vi nødt til at få det tilført via kosten.

Det har indflydelse på kroppens immunforsvar og beskytter blandt andet imod virus og bakterier.

De nordiske næringsstofanbefalinger lyder på 75 mg C-vitamin dagligt for voksne.

Disse fødevarer boomer af C-vitamin

I DTU’s fødevaredatabase kan man se, at solbær sammen med grønkål og rød peberfrugt topper listen af de mest C-vitaminholdige fødevarer.

Appelsin finder vi på en 42. plads og citron på en 48. plads i forhold til de fødevarer, som DTU har testet.

C-vitamin per 100 gram af fødevaren:

Solbær                                  181 mg

Grønkål                                169 mg

Rød peberfrugt                   163 mg

Rosenkål                              140 mg

Gul peberfrugt                    134 mg

Broccoli                                117 mg

Grøn peberfrugt                 104 mg

Blomkål                                77 mg

Jordbær                               67 mg

Kiwi                                      63 mg

Appelsin                              54 mg

Citron                                   49 mg

Kilde: DTU’s fødevaredatabase

Kilde: DTU, VoresPuls 

Først publiceret: fredag 1. juli 2022
Artiklen er sidst opdateret tirsdag 4. oktober 2022 kl. 09:38

Se, hvad vi ellers skriver om:

, og