Havregrød med glutenfri havregryn er et godt bud på et glutenfrit måltid med fuldkorn. Foto: Fuldkornspartnerskabet.

Har du denne tarmsygdom? Få vigtige kostråd

Lever man glutenfrit, er det vigtigt at sikre, at man får tilstrækkeligt fuldkorn og kostfibre, som beskytter mod kræft i tyktarmen.

Senest opdateret: fredag 23. september 2022

I dag skønnes ca. 50.000 personer i Danmark at have tarmsygdommen cøliaki (gluten-intolerance).

Når man har cøliaki, kan kroppen ikke tåle bestemte proteiner, som findes i hvede, rug og byg. Diagnosen cøliaki kræver, at man holder sig helt fra at indtage gluten.

Kroppens reaktion på gluten udløser nemlig en slags betændelsestilstand, der nedsætter tyndtarmens evne til at optage vigtige næringsstoffer oveni de øvrige ubehagelige symptomer, som f.eks. mavesmerter, uregelmæssigt afføringsmønster og opkast.

5 tips til en fiberrig fuldkornskost med cøliaki

1. Planlægning af dine måltider er nøgleordet for at sikre en sund og mættende glutenfri kost.

2. Husk 75 gram fuldkorn om dagen!

Det kan du få ved at spise glutenfrie kornarter såsom glutenfri havregryn, fuldkornssmajs- eller rismel og brune ris. Husk at indholdet af fuldkorn i det købte glutenfrie brød ofte er lavere end i brød med gluten.

3. Få en fiberrig morgenmad ved at spise glutenfri havregryn/grød, brød af glutenfrit fuldkornsmel, omelet med grøntsager, fuldkornsvafler eller bananpandekager med glutenfri havregryn.

4. Hav altid en ’på-farten-snack’ med!

Bliver du sulten på farten og har svært ved at finde glutenfrie alternativer, er det en god idé at have glutenfrit knækbrød, frugtstænger, glutenfrie müslibarer eller majs- og riskiks med i tasken.

5. Til aftensmad kan du vælge brune eller røde ris, fuldkornspasta på ris- eller majsmel eller tilsætte f.eks. glutenfri havregryn i farsretter som frikadeller.

Kilde: cancer.dk

Først publiceret: fredag 23. september 2022
Artiklen er sidst opdateret fredag 23. september 2022 kl. 13:40

Se, hvad vi ellers skriver om:

, og