I 2023 blev næsten 190.000 danskere udsat for digital svindel mod knap 150.000 i 2022.

It-kriminaliteten vokser markant: Undgå at falde i fælden  

Flere former for it-kriminalitet er i vækst, men hvis du tager dine forholdsregler, kan du undgå at blive en del af den kedelige statistik.

Senest opdateret: fredag 14. juni 2024

Du tror måske ikke, at du kan blive ramt af digital svindel, men det skal du ikke være så sikker på.

Sådan lyder det fra Erik Christensen, formand for Det Kriminalpræventive Råd:

“Alle, uanset køn og alder, kan blive ramt af it-kriminalitet. Mange overvurderer egne evner til at spotte svindlen, og de kriminelle bliver dygtigere og dygtigere.”

I 2023 blev 189.000 danskere udsat for digital svindel, mens det i 2022 var 147.000 danskere.

Snyd ved online handel er den form for it-kriminalitet, flest danskere udsættes for.

I 2023 blev 85.000 danskere snydt ved handel på falske webshops eller ved handel mellem privatpersoner, mens tallet var 64.000 i 2022. Typisk modtager man ikke varen, eller man modtager en kopivare.  

Tal om svindlen

Det Kriminalpræventive Råd opfordrer til, at man stopper op og tager sig god tid, inden man klikker, betaler eller deler personlige oplysninger.

Det er vigtigt, at du undgår forhastede beslutninger og stoler på din mavefornemmelse, for eksempel hvis kommunikationen virker anderledes end normalt, eller hvis et tilbud måske er for godt til at være sandt.

Mange føler, at det er skamfuldt at blive snydt, men alle kan blive svindlet online. Derfor anbefales det, at man taler om svindlen med ens venner eller familie, så færre bliver svindlet.   

Undgå svindel, hvis du kontaktes af en person, der beder om penge

  • Vær skeptisk, hvis nogle beder dig om penge eller personlige oplysninger: Vær opmærksom på tegn på bedrageri; for eksempel forespørgsler om hurtige overførsler, spørgsmål om personlige oplysninger, usædvanlige historier eller hvis kommunikationen virker anderledes end normalt.  
  • Bekræft identiteten på den, du er i kontakt med: Kontakt personen, virksomheden eller organisationen, du tror, du er i kontakt med, ad andre kanaler – for eksempel via hovednummeret. Hvis det er en person, du kender, så kontakt vedkommende på nummeret, der er kodet ind på din telefon eller via de sociale medier. 
  • Del aldrig personoplysninger som for eksempel MitID eller personlige koder – heller ikke til familie og venner. Beskyt dine adgangskoder ved at bruge komplekse adgangskoder og skifte koder regelmæssigt. 

Undgå svindel, hvis du handler med en privatperson

  • Undersøg troværdigheden på den, du handler med: Tjek om personen er valideret med MitID på handelsplatforme som for eksempel DBA eller betal med MobilePay, der også kræver MitID-registrering.  
  • Insistér på at mødes fysisk, hvis det er muligt, for at bekræfte, at personen og varen eksisterer. 
  • Acceptér kun betaling fra køber selv, før du som sælger udleverer varen.  

Undgå falske webshops

  • Tjek webshoppens troværdighed: Tjek om webshoppen tilbyder sikker betaling – kig for eksempel efter, om webadressen starter med https:// eller er markeret med hængelås-symbol. Det indikerer, at siden beskytter dine betalingskortoplysninger. Tjek også en hjemmesides troværdighed på tjekpånettet.dk  
  • Undersøg onlineanmeldelser og bedømmelser: Undersøg om webshoppen har positive kundeanmeldelser på for eksempel Trustpilot. Vær især opmærksom, hvis en ny butik har få eller ingen anmeldelser, da det kan være et advarselstegn. 
  • Undersøg kontaktoplysningerne: En ægte virksomhed har typisk lettilgængelige kontaktoplysninger på deres hjemmeside, herunder en fysisk adresse, telefonnummer, e-mailadresse og sociale medieprofiler med aktivitet. Hvis oplysningerne mangler eller virker upålidelige, når du søger på fx krak.dk eller 118.dk, kan det være et tegn på en falsk webshop. 

Først publiceret: fredag 14. juni 2024
Artiklen er sidst opdateret fredag 14. juni 2024 kl. 12:11

Se, hvad vi ellers skriver om:

  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.