Fra 2027 bliver det 20 kroner dyrere at tage tog eller bus til lufthavnen i København.

Tog eller bus til lufthavnen i København bliver 20 kroner dyrere

Det sidste stop til Københavns Lufthavn får en særskilt prisstigning fra 2027 ifølge ny aftale.

Senest opdateret: søndag 30. marts 2025

Det bliver fremover 20 kroner dyrere at komme til og fra Københavns Lufthavn med offentlig transport.

Det fremgår af en politisk aftale mellem regeringen og Københavns Kommune, som træder i kraft fra 2027 og skal være med til at finansiere anlægningen af en ny metrolinje til den kunstigt anlagte ø Lynetteholmen og første etape af Østlig Ringvej.

Det er alle ture til og fra lufthavnen, der ikke foregår med et pendlerkort, pensionistkort eller andet periodekort. Hvis man kører videre fra lufthavnen med det samme, er der ikke et lufthavnstillæg.

“Det er kun dem, der har et ærinde og ikke er ansat i lufthavnen, der skal betale gebyr,” siger overborgmester Lars Weiss (S), som ikke genopstiller ved kommunalvalget 18. november.

Forslag fra S-kandidat

Socialdemokratiets overborgmesterkandidat, Pernille Rosenkrantz-Theil, har tidligere foreslået en afgift på 50 kroner ifølge Politiken, som i december 2024 spåede, at det ville blive en “varm kartoffel” til kommunalvalget til november.

I stedet blev der indgået en aftale fredag, og ifølge den nuværende overborgmester er den socialdemokratiske overborgmesterkandidat enig i den del af aftalen.

“Der er fuld enighed om, at 20 kroner er en passende afgift,” siger Lars Weiss.

Meget tilfreds

I en skriftlig kommentar siger Pernille Rosenkrantz-Theil, at hun er “meget tilfreds med, at regeringen har lyttet på vores ønske om, at turisterne skal bidrage til at betale for metroen”.

“Og så er det klart, at jeg gerne havde set, at beløbet var endnu højere. Men sådan er kompromisets kunst jo,” siger hun.

Fordyrelsen tæller, når rejsende fra 2027 skal det sidste stykke vej til lufthavnen på Amager. De skal betale 20 kroner oven i den almindelige billetpris, hvis de skal med metro, tog eller bus.

Den højere takst vil dog ikke gælde for pendlere og ansatte i og omkringlufthavnen.

Aftalen er mellem Københavns Borgerrepræsentation, hvor et politisk flertal står bag, og regeringen, der er medejer af Metroselskabet.

Først publiceret: søndag 30. marts 2025
Artiklen er sidst opdateret søndag 30. marts 2025 kl. 22:34

Se, hvad vi ellers skriver om:

, , og
  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Dette felt er skjult, når du får vist formularen
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.