"Jeg skulle jo have slukket telefonen, men det gjorde jeg ikke. Jeg gav dem både mit banknummer og mine oplysninger til NemID," fortæller Grete, der blev snydt for 30.000 kroner efter en timelang samtale. Foto fra video på SeniorTryg.dk

Fupopkald kostede Grete 30.000 kroner: “Jeg skulle bare have lagt på”

83-årige Grete blev ringet op af banken og en politimand – det troede hun i hvert fald. Da samtalen var slut, havde de tømt hendes konti for 30.000 kroner.

Senest opdateret: fredag 2. maj 2025

Grete på 83 år troede, hun talte med politiet og sin bank. Men da hun lagde røret på, var hendes konti tømt.

Det begyndte som et opkald fra en mand, der præsenterede sig som ansat i banken. Han sagde, at der var mistænkelige bevægelser på hendes konto – og at politiet også var involveret.

Kort efter blev Grete ringet op af en anden mand, der sagde, han var politibetjent.

”De fortalte, at der var blevet købt bitcoin i mit navn, og at det nok var en i min familie, der stod bag. Jeg blev meget nervøs. Jeg har et barnebarn, som jeg tænkte måske kunne have rodet sig ud i noget,” fortæller Grete.

Hun stillede spørgsmål til mændene i telefonen. Og svarende var overbevisende.

”Jeg spurgte, hvordan jeg kunne være sikker på, at de virkelig var fra politiet. De sagde, de sad i en særafdeling på Frederiksberg og gav mig både navn og adresse.”

Kørt ned til sokkeholderne

Samtalen fortsatte i lang tid. Stemmerne i røret fremstod både troværdige og insisterende. Grete blev mere og mere udmattet.

”Jeg var virkelig sådan fuldkommen kørt ned til sokkeholderne, og jeg skulle jo have slukket telefonen, men det gjorde jeg ikke. Jeg gav dem både mit banknummer og mine oplysninger til NemID. Så lagde jeg på, da de var færdige. Og så tænkte jeg: Hvad er der sket her?”

Da opkaldet sluttede, havde svindlerne tømt hendes konto. 30.000 kroner var væk.

”Jeg ringede med det samme til mit barnebarn for at spørge, om han havde handlet med bitcoin. Det havde han ikke. Så ringede jeg til banken og sagde: “Jeg tror, jeg er blevet svindlet.”

Er blevet mere påpasselig

Sagen blev meldt til politiet og anklagemyndigheden. En person er siden blevet dømt.

Grete har fortsat sin hverdag som digital bruger, men hun er blevet langt mere påpasselig.

”Jeg har ikke mistet tilliden til andre mennesker, men jeg har tænkt, at jeg selv var for naiv. Jeg prøver at lade være med at være det næste gang.”

I dag kontrollerer hun alle beskeder grundigt – og bruger blandt andet en app, der kan afsløre, om en mail eller SMS er ægte.

”Jeg fik for eksempel en besked om, at jeg skulle have penge tilbage. Det lød mærkeligt, så jeg ringede til det officielle nummer og spurgte. De sagde, det var fup – og det var det selvfølgelig også.”

Bliv sikker med SeniorTryg.dk

På hjemmesiden SeniorTryg.dk kan du holde dig opdateret om digitale svindelmetoder, få gode råd til, hvordan du beskytter dig mod cyber-kriminelle og se, hvad du gør, hvis du er blevet svindlet.

Du kan tilmelde dig gratis nyhedsbrev fra SeniorTryg.dk, der udsendes en gang om måneden med nyheder og info.

Du kan læse om seniorer, der har været udsat for svindel og prøve et interaktivt spil. Her lærer du, hvad du skal være opmærksom på – hvor du kan være sårbar overfor kriminelles forsøg på svindel. 

Bag SeniorTryg.dk står Danmarks næststørste ældreorganisation Faglige Seniorer med støtte fra Offerfonden.

Først publiceret: fredag 2. maj 2025
Artiklen er sidst opdateret fredag 2. maj 2025 kl. 17:01

Se, hvad vi ellers skriver om:

, og
  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Dette felt er skjult, når du får vist formularen
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.