
Vil nedlægge 59 togstationer: Se hvilke her
Organisation foreslår færre togstop og flere busser: Det kan halvere rejsetiden med tog og betyde flere passagerer. Se listen og find ud af, om din station er med på listen.
Senest opdateret: mandag 7. juli 2025
Skal det være slut med at standse toget ved stationer, hvor kun ganske få stiger på?
Ja, siger brancheorganisationen Dansk PersonTransport (DPT), som nu foreslår en markant omlægning af den kollektive trafik – med færre togstop og flere busforbindelser i landområder.
I analysen “Tid til at prioritere – Færre togstop, bedre mobilitet” peger DPT på, at der er op til 59 stationer på det statslige jernbanenet, hvor der i gennemsnit er færre end 100 daglige passagerer.
Langt størstedelen af disse stationer ligger i Jylland.
Det gælder blandt andet stationer som Troldhede, Borris og Kibæk mellem Herning og Skjern, Sjørring og Hørdum på strækningen mellem Struer og Thisted samt Alken og Laven mellem Skanderborg og Herning.
Analysen peger på, at mange små stationer kun benyttes af få passagerer dagligt – ofte under 100 – men forlænger rejsetiden for tusindvis af andre togbrugere.
Dansk PersonTransport
Dansk PersonTransport (ofte forkortet DPT) er en brancheorganisation for erhvervsmæssig persontransport, der repræsenterer bus-, flex- og taxivognmænd over hele landet
Det er den centrale interesseorganisation for erhvervsmæssig bus- og taxikørsel i Danmark.
Organisationen arbejder for medlemsvirksomhedernes vilkår og rammebetingelser og er samtidig en aktiv stemme i debatten om offentlige transportløsninger – som for eksempel forslaget om færre togstationer og mere busdrift.
Ifølge DPT kan rejsetiden reduceres med op til 44 procent, hvis man fjerner de mindst benyttede stop.
“Hver gang et tog standser, koster det i gennemsnit tre minutter. De små stop udgør ofte under to procent af passagererne, men kan stå for over ti procent af standsningstiden,” påpeger DPT.
Halvering af rejsetiden
Et konkret eksempel, som DPT fremhæver, er strækningen Herning–Skjern. Her er fem mindre stationer foreslået nedlagt – alle med under 70 daglige påstigninger. Det kan reducere rejsetiden fra 34 til 19 minutter. Det svarer til en tidsgevinst på 44 procent.
Men hvad med de passagerer, der i dag bruger de små stationer?
Ifølge DPT bør nedlæggelserne følges op af nye eller forbedrede busruter, der forbinder lokalområderne med nærmeste knudepunkt – ofte med kortere afstand og større fleksibilitet end tog.
Også såkaldt “bus-på-bestilling” fremhæves som en løsning i de tyndest befolkede egne.
Redaktørens kommentar: Kan ramme seniorer
Selvom rapporten fra Dansk PersonTransport ikke specifikt nævner, hvad det vil betyder for seniorer, der benytter tog, er der en række potentielle konsekvenser – både positive og negative – for ældre borgere:
Mulige ulemper for ældre
* Mange af de foreslåede nedlagte stationer ligger i landdistrikter, hvor der i forvejen er færre transportmuligheder.
* Ældre uden bil kan blive mere afhængige af busser, der måske ikke kører lige så regelmæssigt eller tæt på hjemmet som toget.
* Skift fra tog til bus kan være fysisk krævende, især hvis det indebærer længere gangafstand, ventetid eller omstigninger.
Mulige fordele
* Hvis busdriften tilpasses lokalt og bliver mere fleksibel (for eksempel bus-på-bestilling som vi kender for Flekstrafik), kan det give bedre dækning og flere afgange.
* Kortere rejsetid for dem, der bor tæt på de større stationer, kan gøre kollektiv trafik mere attraktiv.
* Grøn elbusdrift kan være mere miljøvenlig og stille – hvilket ofte foretrækkes af ældre.
Med andre ord: Forslaget kan give forbedringer, hvis busløsningerne er tilgængelige og brugervenlige. Men hvis busserne ikke matcher behovene, risikerer man at efterlade de mest transportafhængige – ofte ældre – med ringere service.
Væsentligt er også, at rapporten netop er udgivet af Dansk PersonTransport, der varetager busselskabernes interesser i Danmark.
Brian Pabst, redaktør, Faglige Seniorers nyhedsbrev
“Det handler ikke om at tage kollektiv transport fra nogen – men om at give flere bedre service,” lyder det fra DPT, der mener, at bus og tog skal supplere hinanden, ikke konkurrere.
”Busser er langt billigere i drift, og ruterne kan tilpasses efter behov,” skriver DPT og henviser til erfaringer fra både Sverige og Tyskland, hvor lignende omlægninger har givet flere passagerer og hurtigere forbindelser.
74 procent flere tager toget
På strækningen mellem Ystad og Simrishamn i Skåne førte nedlæggelsen af tre små stationer og omlægning til busdrift til en rejsetidsreduktion på 20 procent – og hele 74 procent flere daglige passagerer på toget.
Også i den svenske region Värmland har man arbejdet med en strategi om at nedlægge halvdelen af regionens stop og i stedet øge frekvensen og forbindelserne – med det formål at gå fra 14,5 til 20 millioner årlige rejser.
“Når rejsetiden forkortes, bliver toget et mere konkurrencedygtigt alternativ til bilen,” skriver DPT med henvisning til Transportministeriets strategi “Togets konkurrenceevne – En jernbane i vækst”.
Færre stop uden tab for landdistrikterne
Ifølge analysen vil færre togstop ikke kun forkorte rejsetiden. Det vil også styrke togenes punktlighed og økonomi, da kapacitet og investeringer kan målrettes de strækninger, hvor der er størst efterspørgsel.
DPT understreger, at omlægningen netop kan gavne hele landet – også i landdistrikterne – hvis den kombineres med smartere busdrift og bedre koordinering med togene.
Organisationen håber, at forslaget vil danne grundlag for en bredere debat om kollektiv trafik og mobilitet uden for de større byer.
Her foreslås stationerne nedlagt
I alt foreslås togstop nedlagt på 17 jernbanestrækninger, herunder:
Herning–Skjern (Jylland): 5 stationer
Struer–Thisted (Jylland): 7 stationer
Esbjerg–Skjern (Jylland): 6 stationer
Odense–Svendborg (Fyn): 5 stationer
Nykøbing Falster–Vordingborg (Falster): 1 station
Samlet set vurderes rejsetiden at kunne reduceres med gennemsnitligt 17 procent på strækningerne – med større effekt på nogle strækninger end andre.
Her kan du se den fulde liste over stationerne, som Dansk PersonTransport foreslår nedlagt.
Forslag til nedlæggelse af togstationer
Region |
Strækning |
Station |
Gns. daglige påstigninger (2024) |
Fyn |
Odense – Svendborg |
Fruens Bøge |
96 |
Fyn |
Odense – Svendborg |
Højby |
106 |
Fyn |
Odense – Svendborg |
Pederstrup |
24 |
Fyn |
Odense – Svendborg |
Rudme |
19 |
Fyn |
Odense – Svendborg |
Stenstrup Syd |
30 |
Fyn |
Odense – Fredericia |
Holmstrup |
15 |
Fyn |
Odense – Fredericia |
Skalbjerg |
13 |
Fyn |
Odense – Fredericia |
Bred |
18 |
Fyn |
Odense – Fredericia |
Kauslunde |
18 |
Jylland |
Herning – Skjern |
Herning Messecenter |
13 |
Jylland |
Herning – Skjern |
Studsgård |
16 |
Jylland |
Herning – Skjern |
Kibæk |
68 |
Jylland |
Herning – Skjern |
Troldhede |
34 |
Jylland |
Herning – Skjern |
Borris |
33 |
Jylland |
Struer – Thisted |
Humlum |
12 |
Jylland |
Struer – Thisted |
Oddesund Nord |
2 |
Jylland |
Struer – Thisted |
Uglev |
8 |
Jylland |
Struer – Thisted |
Ydby |
8 |
Jylland |
Struer – Thisted |
Lyngs |
9 |
Jylland |
Struer – Thisted |
Hørdum |
14 |
Jylland |
Struer – Thisted |
Sjørring |
15 |
Jylland |
Aalborg – Frederikshavn |
Tolne |
46 |
Jylland |
Aalborg – Frederikshavn |
Kvissel |
40 |
Jylland |
Esbjerg – Skjern |
Guldager |
30 |
Jylland |
Esbjerg – Skjern |
Varde Kasernerne |
42 |
Jylland |
Esbjerg – Skjern |
Varde Nord |
59 |
Jylland |
Esbjerg – Skjern |
Sig |
30 |
Jylland |
Esbjerg – Skjern |
Tistrup |
68 |
Jylland |
Esbjerg – Skjern |
Gårde |
17 |
Jylland |
Vejle – Struer |
Vejle Sygehus |
59 |
Jylland |
Vejle – Struer |
Thyregod |
83 |
Jylland |
Vejle – Struer |
Hjerm |
41 |
Jylland |
Aarhus – Struer |
Sparkær |
40 |
Jylland |
Aarhus – Struer |
Vinderup |
70 |
Jylland |
Skjern – Holstebro |
Lem |
49 |
Jylland |
Skjern – Holstebro |
Hee |
14 |
Jylland |
Skjern – Holstebro |
Tim |
31 |
Jylland |
Skjern – Holstebro |
Ulfborg |
58 |
Jylland |
Skjern – Holstebro |
Bur |
12 |
Jylland |
Skanderborg – Herning |
Alken |
32 |
Jylland |
Skanderborg – Herning |
Laven |
39 |
Jylland |
Skanderborg – Herning |
Bording |
76 |
Jylland |
Skanderborg – Herning |
Hammerum |
61 |
Jylland |
Skanderborg – Herning |
Birk Centerpark |
60 |
Jylland |
Aalborg – Aarhus |
Skalborg |
48 |
Jylland |
Esbjerg – Tønder |
Sejstrup |
27 |
Jylland |
Esbjerg – Tønder |
Gredstedbro |
72 |
Jylland |
Esbjerg – Tønder |
Ribe Nørremark |
91 |
Sjælland |
København – Køge |
Ølby St. |
56 |
Sjælland |
København – Kalundborg |
Knabstrup |
83 |
Falster |
Nykøbing Falster – Vordingborg |
Eskilstrup |
99 |
Kilde: Tid til at prioritere – Færre togstop, bedre mobilitet, Dansk PersonTransport, juli 2025
Hvad mener du?
Er et en god ide at nedlægge togstationer, der benyttes af få passagerer, så andre kan komme hurtigere frem? Din holdning er velkommen på Faglige Seniorers Facebook-side.
Først publiceret: lørdag 5. juli 2025
Artiklen er sidst opdateret mandag 7. juli 2025 kl. 14:40