Mange vil gerne hjælpe, men husk den rigtige fuldmagt
Det kan være en stor hjælp at kunne støtte sine nærmeste med digitale ting. Men det kræver ofte en fuldmagt, og der er flere slags. Her guider vi dig gennem det vigtigste.
Senest opdateret: mandag 3. november 2025
Halvdelen af de borgere, der oplever udfordringer med det digitale, kender ikke til de digitale muligheder for at få hjælp, som for eksempel fuldmagter og læseadgang til Digital Post.
Det viser Danmarks Statistiks undersøgelse “It-anvendelse i befolkningen 2024”.
Derfor forsøger Digitaliseringsstyrelsen at udbrede kendskabet til fuldmagter, og Faglige Seniorer hjælper med at sprede budskabet.
En fuldmagt er en tilladelse, som giver dig lov til at handle på vegne af en anden.
Det kan for eksempel være at rette forskudsopgørelsen, ændre adresse eller booke en tid til lægen.
Men du skal vide én ting: Du skal have en specifik fuldmagt til hver opgave. Der findes ikke én fuldmagt, der dækker det hele.
Du skal bruge dit eget MitID
Hvis du hjælper en anden digitalt, skal du altid logge ind med dit eget MitID – ikke den andens.
Derefter skifter du profil til den person, du hjælper.
Det er den sikre måde at gøre det på, og det kræver, at du har fået en fuldmagt.
Fuldmagt er ikke det samme som adgang til Digital Post
Mange tror, at hvis man har læse- og skriveadgang til en andens Digital Post, så kan man også tage sig af alt muligt andet. Men det er ikke nok.
Myndighederne kan bede om dokumentation – og her er det fuldmagten, der gælder.
Fremtidsfuldmagt – hvis der en dag bliver brug for hjælp
En fremtidsfuldmagt er lidt anderledes.
Den laves, mens man stadig er frisk, og den bliver kun sat i kraft, hvis man en dag ikke længere selv kan tage beslutninger. For eksempel efter sygdom eller hvis helbredet svigter.
Før den kan bruges, skal Familieretshuset sætte den i kraft, og det kræver en lægelig vurdering.
Et par havde for eksempel denne oplevelse:
“Min kone fik en hjernerystelse, og pludselig stod jeg med alt det praktiske. Det fik os til at lave en fremtidsfuldmagt – så vi er på forkant, hvis noget skulle ske igen.”
Sådan gør du
- Gå til borger.dk/digitalfuldmagt.
- Log ind med dit MitID.
- Anmod om de fuldmagter, du har brug for.
- Den, du hjælper, skal godkende med sit MitID eller på papir.
Du skal ofte bruge flere fuldmagter til samme situation – for eksempel én til at læse hospitalsaftaler og én anden til at se prøvesvar.
Hvad hvis den anden ikke har MitID?
Så kan man printe en fuldmagtsblanket og tage den med til borgerservice. Her kan de hjælpe med at få det hele på plads.
Fuldmagten gælder ikke for evigt
Når du opretter en fuldmagt, skal du vælge, hvor længe den skal gælde.
Det er nemlig ikke noget, der løber automatisk videre. Du kan dog ofte forlænge den, ellers må du lave en ny.
Her kan du få hjælp
- Ring til Digital Fuldmagt support på 70 10 18 81
- Spørg i borgerservice i den kommune, hvor den, du hjælper, bor
- Se mere på borger.dk/fuldmagtsguide
Se film: Fuldmagt til at hjælpe
Først publiceret: mandag 3. november 2025
Artiklen er sidst opdateret mandag 3. november 2025 kl. 15:58