Normalt skal man drikke halvanden til to liter væske om dagen. Mere hvis man opholder sig direkte i solen eller er fysisk aktiv.

Når varmen rammer: Hvor meget skal jeg drikke?

Vi nyder solen og det gode vejr, men særligt seniorer skal passe på i varmen: Husk at drikke rigeligt med væske.

Vi har allerede haft de første pragtfulde dage med blå himmel, høj sol og sommer-temperaturer.

Men med varmen og høje tal på termometeret stiger kroppens behov for væske.

4 gode drikke-råd

Overlæge, professor, dr.med. Erling Bjerregaard Pedersen ved Universitetsklinik for Nyresygdom og Blodtryksforhøjelse på Regionshospitalet Holstebro giver følgende råd:

  1. Drik omkring halvanden til to liter vand hver dag.
  2. Sørg for at få mest mulig vand, da det er det sundeste at drikke.
  3. Drik mere, når du dyrker sport, holder ferie under varme himmelstrøg eller er syg med feber, diarre eller opkast.
  4. Drik når du er tørstig.

(Kilde: netdoktor.dk)

Særligt seniorer og ældre over 75 år er i risiko for dehydrering.

Jo ældre, jo mindre væske i kroppen

Årsagen er, at vi med alderen får mindre muskelmasse og dermed falder kroppens væskeindhold.

Samtidig har mange ældre en svækket tørst. Mange er også i behandling med vanddrivende medicin og er derfor særligt udsatte for at blive dehydreret.

Ældre kan heller ikke koncentrere urinen ligeså effektivt som yngre og er afhængige af at kunne producere en større urinmængde.

Især er svækkede og syge ældre i risiko for dehydrering, fremgår det af mediet Netdoktor.dk.

Læs også: Seniorer segner i solen: Sådan undgår du hedeslag og solstik

Sol og aktivitet kræver mere væske

Det gode råd er derfor, at drikke rigeligt med væske.

Normalt halvanden til to liter om dagen. Mere hvis man opholder sig direkte i solen og samtidig er fysisk aktiv.

Eksperterne siger, at det er en god tommelfingerregel at drikke en tredjedel af sin kropsvægt i deciliter om dagen. Hvis du vejer 60 kilo svarer det til 20 deciliter – lig med to liter.

Og så skal man drikke, når man er tørstig. Og huske at drikke væske ved måltider og mellemmåltider.

Læs også: 6 kolde tricks: Sådan kommer du gennem hedebølgen

Hvad er bedst at drikke?

Og hvad skal man drikke?

Vand, vand og mere vand. Men ellers juice, mælk eller saft. Pas på med sodavand og alkohol.

Hvis du som ældre kommer i underskud for væske og dermed bliver dehydreret, kan det føre til forstoppelse, svimmelhed, konfusion og heraf relaterede faldulykker, advarer netdoktor.dk

Artiklen er sidst opdateret onsdag 25. juli 2018 kl. 09:07