Forbrugerombudsmanden har nu meldt endnu to elselskaber til politiet.

Guide: Sådan slipper du af med elselskaber i telefonen

Klagerne væltede ind fra forbrugerne sidste år over elselskaberne Velkommen og Fauna Energi/Norström. I alt er otte elselskaber meldt til politiet på to år.

Senest opdateret: tirsdag 18. maj 2021

Forbrugere, der bliver løjet for i telefonen, forbrugere som ikke aner, hvem de i virkeligheden taler med, eller forbrugere, der får usande informationer om, hvor meget de kan spare på elregningen ved at skifte elselskab – det er eksempler på klager over elselskaber til Forbrugerombudsmanden og henvendelser til Forbrugerrådet Tænks rådgivning.

Rækken af sager om elselskaber, der vildleder forbrugere eller ringer forbrugere op uden at have fået tilladelse til det, bliver længere og længere.

I 2020 fik Forbrugerombudsmanden således næsten 25 gange flere klager over elselskaberne end i 2012.

Martin Salamon fra Forbrugerrådet Tænk opfordrer forbrugere til at blive ved med at klage til Forbrugerombudsmanden, hvis de oplever at blive kontaktet af et elselskab uden at have givet tilladelse til det.

“Mængden af klager giver et klart indtryk, og jo flere der klager, desto tydeligere bliver det, at der er tale om et problem. Det bliver også sværere for de skruppelløse selskaber at skaffe kunder, når deres navn er blevet nævnt mange gange i forbindelse med klagerne,” siger Martin Salamon og tilføjer:

“Og vær særlig opmærksom, hvis du bliver ringet op af en sælger fra et energiselskab, uden selv at have bedt om det. Uanset hvad du bliver lovet, så indgå først en aftale, når du har fået tingene på skrift. Du skal tage dig tid til at gennemlæse og sammenligne det tilbud du får.”

Det skal du gøre

Mange af de klager, som forbrugere har skrevet til Forbrugerombudsmanden, handler om, at de er blevet kontaktet af et elselskab uden at have givet samtykke til det. Du har givet dit samtykke, hvis du for eksempel har deltaget i en konkurrence på nettet, hvor du tydeligt har sagt ja til at blive ringet op af en sælger.

Hvis du får en sælger i røret, og du ikke har givet dit samtykke til at blive kontaktet, skal du:

  • bede telefonsælgeren om at oplyse, hvornår du skulle have givet dit samtykke til, at du må kontaktes
  • bede om at få at vide, hvad navnet er på det firma, der skulle have indhentet dit samtykke; det er nemlig oftest et andet firma, der indhenter samtykket, end det firma, der ringer dig op.

Har du ikke givet samtykke til at blive kontaktet, og kan telefonsælgeren ikke dokumentere dette over for dig, kan du med god ret anmelde det firma, der ringer dig op, til Forbrugerombudsmanden for brud på forbuddet mod uanmodet telefonisk henvendelse til forbrugere.

8 elselskaber anmeldt

Otte elselskaber er i de sidste to år blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden, og i 2020 toppede antallet af klager med 730, hvilket er næsten dobbelt så mange klager som året før.

Sagerne hos Forbrugerombudsmanden har det tilfælles, at de handler om de salgs- og markedsføringsmetoder, som forbrugere bliver udsat for, når de kontaktes af nogle af elselskaberne.

Men selv om Forbrugerombudsmanden både udstikker bøder og politianmelder selskaberne, ser problemerne ud til at fortsætte, og brancheforeningen Dansk Energi ønsker nu, at Forbrugerombudsmanden får endnu flere kræfter at arbejde med.

To selskaber får mange klager

Den mest markante stigning i antallet af klager kom sidste år, da selskaberne Velkommen og Norström alene fik 463 forbrugere til at klage til Forbrugerombudsmanden. Det vil sige, at de to elselskaber alene tegnede sig for 63% af klagerne over elselskaber sidste år.

Elselskabet Norström blev oprettet i 2020, og Forbrugerombudsmanden politianmeldte i marts i år selskabet for anden gang på blot fire måneder. Norström skiftede i øvrigt navn til Fauna Energi i februar i år efter at have heddet Norström i et års tid.

Næsten hver tiende af samtlige klager til Forbrugerombudsmanden i 2020 var over et energiselskab, så de brodne kar i energibranchen lægger altså beslag på en meget betydelig del af ressourcerne hos Forbrugerombudsmanden, der er en uafhængig tilsynsmyndighed under Erhvervsministeriet.

Grove metoder

Rådgivningen hos Forbrugerrådet Tænk har også mærket til en stigende mængde henvendelser, hvor en del handler om Norström.

Mange af forbrugerne fortæller om, at de er blevet ringet op af en repræsentant fra Norström, som siger, at Norström har overtaget SEAS-NVE og derfor skal levere strøm til dem fremover. Andre fortæller om uopfordrede henvendelser og indgåelse af aftaler uden accept. Andre forbrugere har oplevet, at den oplyste pris ikke stemmer overens med den pris, der opkræves.

Hos Forbrugerrådet Tænk udtrykker man bekymring over, at så mange forbrugere oplever problemer med at blive kontaktet af elselskaber på måder, der får dem til at klage til Forbrugerombudsmanden.

“Det er alvorligt, når vi ser virksomheder, som ikke følger de regler, der gælder for markedsføring. Forbrugere skal kunne stole på, at virksomhederne følger de spilleregler, der er, for kontakt mellem virksomheder og forbrugerne,” siger chefkonsulent i Forbrugerrådet Tænk Martin Salamon.

Se hvordan du klager hos Forbrugerombudsmanden over dit elselskab HER

Først publiceret: mandag 17. maj 2021
Artiklen er sidst opdateret tirsdag 18. maj 2021 kl. 11:49