e-tilbudsavisen er en onlinetjeneste, der hjælper brugere med at finde tilbud på tværs af alle supermarkedskæder.

Dyrere priser får usædvanligt mange til at gå på tilbudsjagt

Sidste uge var der 577.000 specifikke søgninger i eTilbudsavisen. Det var ikke langt fra niveauet i julen.

Senest opdateret: mandag 13. juni 2022

Den seneste tid er det blevet dyrere at gå i supermarkedet, og det ser ud til at få flere til at søge efter tilbud hjemmefra.

Det viser tal fra eTilbudsavisen. Det er en onlinetjeneste, der hjælper brugere med at finde tilbud på tværs af alle supermarkedskæder.

I sidste uge blev der foretaget 577.000 søgninger på specifikke tilbudsvarer. Det er historisk højt og på højde med tilbudsjagten den seneste jul, hvor der på en uge var op mod 609.000 søgninger.

Det er ekstraordinært mange

Ifølge Morten Bo Rønsholdt, direktøren bag tilbudsavisen, er det helt specielt, at der har været så mange søgninger, som det var tilfældet i sidste uge.

“Typisk er det sådan, at danskerne især søger efter tilbud i juleperioden. Men nu ser vi også udenfor juleperioden, at danskerne næsten er oppe at matche antallet af søgninger i juleperioden. Det er ekstraordinært,” siger Morten Bo Rønsholdt.

En del af forklaringen på det stigende antal søgninger er, at flere er begyndt at bruge tilbudsavisen.

Og dem, der brugte den i forvejen, er samtidig begyndt at bruge den mere, siger direktøren.

Når brugerne søger i tilbudsavisen, er det særligt efter varer som æg, skyr, smør, kylling og sodavand.

Invasion sat skub i stigende priser

Den stigende interesse for tilbud kommer på et tidspunkt, hvor dansk økonomi oplever voksende inflation – det vil sige højere forbrugerpriser.

Ruslands invasion af Ukraine har kun skubbet til den udvikling, da Ukraine er en stor eksportør af flere råvarer.

Blandt andet er Ukraine en af verdens største producenter af hvede, som bruges i brød.

Det rammer i sidste ende forbrugerne, som i supermarkedet oplever højere priser på en lang række føde- og drikkevarer.

Fredag i sidste uge varslede Salling Group, der står bag Netto-, Føtex- og Bilka-butikkerne, at der ville blive indført prisstigninger fra mandag.

Ifølge firmaet Beepr, der holder øje med supermarkedernes onlinepriser, er det mange tusinde forskellige varer, som er blevet skruet op i pris.

Først publiceret: tirsdag 29. marts 2022
Artiklen er sidst opdateret mandag 13. juni 2022 kl. 15:32

Se, hvad vi ellers skriver om:

, og
  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.