Du selv kan gøre meget for at forebygge åreforkalkning.

Sådan forebygger du åreforkalkning

Langt færre danskere dør af åreforkalkning i hjertet i dag, men der er få ting, du kan gøre for helt at undgå det

Senest opdateret: mandag 20. juni 2022

Åreforkalkning ses især hos ældre. Det er en tilstand, hvor fedt i blodet lejrer sig i blodårens karvæg og fører over tid til forsnævring af blodåren.

Det kan i sidste ende resultere i, at året stopper til og giver en blodprop.

Heldigvis er der markant færre, der dør af åreforkalkning i hjertet i dag, sammenlignet med for bare 40 år siden.

Ifølge nyeste beregning fra 2019 er tallet helt nede på lidt over 3.000, mens over 17.000 danskere døde som følge af åreforkalkning i 1981.

Det viser en opgørelse fra Dansk Statistik, oplyser Hjerteforeningen.

Det kan du selv gøre

Det optimale ville selvfølgelig være, hvis man helt kunne undgå sygdommen, og det viser sig faktisk, at der ikke skal meget til.

Det kræver kun enkle ændringer i din livsstil, forklarer Lotte Juul, der er diætist i Hjerteforeningen.

“Med mindre at du er genetisk disponeret, vil du kunne bremse udviklingen af åreforkalkning ved hjælp af sund kost og motion.”

Risikoen afhænger nemlig af flere faktorer – nemlig dit kolesteroltal, dit blodtryk, rygning og dit aktivitetsniveau.

Her får du 5 gode råd:

Stop åreforkalkning:

1) Stop med at ryge
Hvert fjerde hjerte-kar-tilfælde skyldes rygning. Som ryger har du en fem gange højere risiko for blodprop i hjertet sammenlignet med ikke-rygere.

2) Træk i kondiskoene
Daglig motion af 30 minutters varighed nedsætter risikoen for åreforkalkning. Husk at få pulsen op mindst to gange om ugen.

3) Spis hjertesundt
Dit hjerte elsker fisk, fuldkorn, frugt, grønt og plantefedtstoffer! Disse fødevarer hjælper med at holde niveauet af LDL-kolesterol nede.

4) Bevar en sund og balanceret vægt
Hop indimellem op på vægten, eller mærk blot efter, om tøjet sidder, som det plejer. Stop op, og brems en eventuel vægtstigning, inden det løber af sporet.

5) Drik mindre alkohol
Et overforbrug af alkohol kan få niveauet af triglycerid til at stige. Og triglycerid er ligesom LDL-kolesterol forbundet med øget risiko for hjertesygdom.

Kilde: Hjerteforeningen

Først publiceret: tirsdag 24. maj 2022
Artiklen er sidst opdateret mandag 20. juni 2022 kl. 11:51