Det forstærker billedet af en ældrepleje i dyb krise, når hver fjerde tilsyn ender med påbud.

Faglige Seniorer: Ældrepleje er i dyb krise

Påbud i hvert fjerde tilsyn hos ældre, viser tal fra Styrelsen for Patientsikkerhed. Det forstærker billedet af en ældrepleje, der er i dyb krise, lyder det fra Faglige Seniorer.

Senest opdateret: torsdag 5. oktober 2023

Der begås mange fejl i omsorgen for ældre på plejehjem og i hjemmeplejen.

Det viser de seneste erfaringsopsamlinger fra Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn med ældreområdet.

Ud af mere end 500 tilsyn på afdækkede hver 4. tilsyn større eller kritiske problemer, viser opgørelsen.

”Det er utilfredsstillende, at vi på hver 4. tilsyn må udstede et påbud på grund af større eller kritiske problemer. Vi ser, at rigtig mange plejecentre og hjemmeplejeenheder har problemer med at leve op til minimumskravene for patientsikkerhed og den basale pleje,” siger Anette Lykke Petri, direktør i Styrelsen for Patientsikkerhed.

Nogle af de problemer, tilsynene har afdækker, er blandt andet:

  • Udfordringer med medicinhåndteringen, hvor de lægelige ordinationer ikke følges, så der enten er for mange, for få eller forkerte piller i doseringsæsken hos den ældre.
  • Der er en manglende plan for pleje og behandling af nogle af de allersvageste, ældre med demens eller anden hjerneskade, som ikke selv kan give udtryk for deres behov.
  • Manglende forebyggende indsatser blandt andet i forhold til tryksår.

“Det er alt sammen mangler i behandlingen af de ældre, som i sidste ende kan føre til unødig indlæggelse,” siger Anette Lykke Petri.

Faglige Seniorer: Dyb krise

Danmarks næststørste ældreorganisation, Faglige Seniorer, finder det “utroligt trist, at kommunerne ikke har bedre styr på ældreplejen.”

“Det er desværre med til at forstærke billedet af en ældrepleje i dyb krise, og når hver fjerde tilsyn ender med påbud, skaber det stor utryghed både blandt de ældre, men ikke mindst blandt de pårørende,” siger direktør i Faglige Seniorer, Palle Smed.

Han er ikke overrasket over de nye tal.

“Der har været alt for mange eksempler på svigt og fejl i ældreplejen igennem de senere år, og hver gang virker det som om, at det kun er i den kommune, der bliver ramt af skandalen, at der sker en ændring, imens alle andre dukker nakken uden at gøre noget,” siger Palle Smed, der mener, at problemerne i stor udstrækning handler om et ledelsessvigt i kommunerne.

“For mange påbud, store forskelle i sygefraværet blandt personalet og i kvaliteten af den ældrepleje, der møder borgerne, handler ikke bare om penge, men altså også om dårlig ledelse. Flere penge løser ikke alt, ” siger han.

Stærk ledelse gør forskel

Hos Styrelsen for Patiensssikkerhed understreger direktør Anette Lykke Petri, at der selvfølgelig også er både plejecentre og hjemmeplejeenheder, der har et generelt højt niveau eller som hurtigt får rettet op.

“De er kendetegnet ved et stærkt ledelsesmæssigt fokus på den basale behandling og pleje. Her arbejdes der konstruktivt og læringsorienteret med de problemer, tilsynet har kastet lys over og der bliver rettet op,”siger Anette Lykke Petri.

Påbud hjælper ikke altid i første omgang

Når Styrelsen for Patientsikkerhed har udstedt et påbud på grund af større eller kritiske problemer, kommer der altid et opfølgende tilsyn for at se, om der er rettet op på de konkrete problemer.

Få gratis nyhedsbrev om sundhed og sygdom

Få masser af artikler, nyheder og guides om sundhed, motion og sygdom i din mailboks hver onsdag. Helt gratis.

Tilmeld dig Faglige Seniorers nyhedsbrev - samtidig deltager du i konkurrencen om gavekort til brunch for to personer.

Men selv om der er givet påbud, er der fortsat problemer med at få rettet ind.

”Cirka 40 procent af plejecentrene og hjemmeplejeenhederne har fortsat større eller kritiske problemer, når vi kommer på det opfølgende tilsyn.  Vi fortsætter med at komme på opfølgende tilsyn indtil det pågældende plejecenter eller hjemmeplejeenhed er i mål med minimumskravene til patientsikkerheden og den basale pleje,” oplyser Anette Lykke Petri.

Påbud fra ældretilsynet og det sundhedsfaglige tilsyn på plejeområdet ophæves ikke, før der er rettet op på problemerne.

Læs erfaringsopsamling her

Styrelsen for Patientsikkerhed har samlet resultater fra 314 ældretilsyn (serviceloven) udført fra marts 2021 frem til februar 2023 og 231 sundhedsfaglige tilsyn (sundhedsloven) på plejeområdet udført i 2022. Læs erfaringsopsamlingen fra Styrelsen for Patienssikkerhed her (pdf)

Hvad mener du?

Er det acceptabelt, at der er problemer ved hvert fjerde tilsyn hos ældre? Og har du selv oplevelser med svigt eller forkert/mangelfuld pleje?

Din mening/oplevelser er velkommen på Faglige Seniorers Facebook-side. Du kan også skrive til redaktør hos Faglige Seniorer, Brian Pabst: bp@fagligsenior.dk

Først publiceret: torsdag 21. september 2023
Artiklen er sidst opdateret torsdag 5. oktober 2023 kl. 12:46

Se, hvad vi ellers skriver om:

, og
  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.