Du kan bruge borger.dk til at tjekke din digitale postkasse og meget mere.

Borger.dk: Hvad kan du bruge det til?

På borger.dk får du et samlet overblik og indgang til hele det offentlige via én side.

Senest opdateret: tirsdag 23. april 2024

Synes du, at det er en jungle at finde rundt i det offentliges hjemmesider?

Ved du for eksempel ikke, hvor du skal søge om boligstøtte, om du er berettiget til pension, eller hvordan du får et nyt pas? Så er hjemmesiden Borger.dk altid et godt sted at starte. 

Hjemmesiden er din offentlige vejviser på internettet, hvor du finder information om dine muligheder, rettigheder og pligter som borger.

Informationen er inddelt efter forskellige emner som for eksempel:

– Arbejde, dagpenge og ferie
– Bolig og Flytning
– Ældre
– Og meget mere!

Her kan du få hjælp

Har du brug for hjælp til de digitale løsninger, som kommunerne og det offentlige stiller til rådighed, er der hjælp at hente fra Den digitale hotline.

Ring på telefonnummer: 70 20 00 00

Mandag til torsdag: 8.00-20.00

Fredag: 8:00-16.00

Søndag: 16.00-20.00

Mange forskellige typer indhold

Indholdet på borger.dk er samlet i 17 forskellige emner, som du kan se på forsiden af borger.dk. Emnerne guider dig videre til den information, selvbetjening eller myndighed, du søger.

Hvis du på borger.dk logger ind med dit MitID, kan du få adgang til endnu mere:

Selvbetjeningsløsninger: Staten og kommunerne giver mulighed for eller kræver, at du skal betjene dig selv på en lang række områder via elektroniske selvbetjeningsløsninger. Det kan f.eks. være at søge om nyt sundhedskort, at ændre sin årsopgørelse fra Skat eller søge om byggetilladelse.

Mit overblik: Her kan du samlet se de personlige oplysninger, det offentlige har om dig, f.eks. tidligere adresser, sygehusjournaler mm.

Digital Post: Med denne digitale post modtager du post fra både offentlige myndigheder og private virksomheder.

Sådan gør du – trin for trin

1. Åbn hjemmeside: Gå på nettet og skriv www.borger.dk i adresselinjen øverst i skærmbilledet.

2. Vælg emne: Find ønsket emne i listen over emner nederst på forsiden, f.eks. Ældre. Klik ind på relevant underemne, f.eks. Bolig til ældre.

3. Vælg kommune: For at blive præsenteret for den information og de selvbetjeningsløsninger, der er gældende for dig, skal du med rulleskakten vælge din kommune.

4. Fold artikler ud og læs: Midt på siden er der dukket en række underemner op til dit valgte emne. Her klikker du på plusset ud for ønskede underemne, f.eks. Plejehjem.

Der kan så alt efter emnet dukke yderligere underemner op, som du skal vælge imellem og læse yderligere.

5. Åben selvbetjeningsløsning: På de artikler hvor der er en grøn startknap, klikker du på denne knap.

Herved vises en side, der indeholder den selvbetjeningsløsning, der er gældende for din kommune. Klik på den grønne knap Videre for at åbne selvbetjeningsløsningen.

Nu kan du udfylde selvbetjeningsløsningen.

6. Log på med MitID: Hvis du skal se personlige oplysninger på borger.dk eller indsende en selvbetjeningsløsning, skal du Logge på med MitID. Det kræves også, hver gang du vil åbne Digital post og se dine personlige oplysninger på Mit Overblik.

Først publiceret: tirsdag 23. april 2024
Artiklen er sidst opdateret tirsdag 23. april 2024 kl. 11:29

Se, hvad vi ellers skriver om:

  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.