Forbrugerombudsmanden: Kunderne blev snydt af dette elselskab
Forbrugerombudsmanden kritiserer elselskabet Modstrøm for vildledende markedsføring og vilkårsændringer uden samtykke. Berørte kunder kan kræve tilbagebetaling.
Senest opdateret: onsdag 18. september 2024
Vildledning med udsagn om gratis strøm.
Og aftalevilkår som er urimelige og dermed ugyldige.
De danske forbrugeres vagthund, Forbrugerombudsmanden, går nu i rette med elselskabet Modstrøm.
For Forbrugerombudsmanden konkluderer i en undersøgelse, at Modstrøm har overtrådt vildledningsforbuddet ved at ændre vilkår og priser i strid med aftalens betingelser og uden kundernes accept.
Vildledt med ordet gratis
Efter modtagelsen af adskillige klager fra kunder blev Modstrøms markedsføring genstand for Forbrugerombudsmandens interesse.
Modstrøm tilbød førhen “gratis strøm om natten”.
Dog var der var et problem.
Når en virksomhed markedsfører et produkt som gratis, må det ikke koste forbrugeren andet end ”uundgåelige omkostninger”, lyder det fra Forbrugerombudsmanden.
Men det kostede kunderne i elselskabet mere.
For dem, som købte ”gratis strøm om natten”, skulle betale net- og systemydelser.
Og det er ikke uundgåelige omkostninger, vurderer Forbrugerombudsmanden.
Dermed har det været vildledende, at Modstrøm markedsførte produktet som ”gratis”.
Har også set på selskabets prisændringer
I februar 2022 varslede Modstrøm prisændringer på en række af selskabets produktet
Men Modstrøms varslinger om prisændringerne levede ikke op til gennemsigtighedskravene i aftaleloven og kravet om, at et varsel skal være klart og forståeligt.
Varslerne har derfor også været vildledende, skriver Forbrugerombudsmanden i undersøgelsen.
“Virksomheder kan kun ændre i deres aftaler med forbrugerne, hvis det fremgår af aftalerne, at de kan ændres uden forbrugernes aktive samtykke.”
“Det skal også være klart for forbrugerne, hvornår prisen eller andre vilkår kan ændre sig – ellers er ændringsvilkåret urimeligt og ugyldigt,” lyder det fra Forbrugerombudsmand Torben Jensen i meddelelsen.
Det er ikke første gang, at Modstrøm er i myndighedernes søgelys, skriver Ritzau.
Forsyningstilsynet fastslog i november, at fire elhandelsvirksomheder, herunder Modstrøm, havde overtrådt reglerne for tilbagebetaling af kunders tilgodehavender, hvilket medførte et påbud til Modstrøm.
Her kan du klage
Forbrugere, der har fået ændret deres prisvilkår på grund af Modstrøms ugyldige betingelser, kan have ret til at få penge tilbage.
Det samme gælder for dem, der uberettiget er blevet opkrævet betaling for Modstrøms grønne spareaftale.
Hvis du mener, at du har et tilbagebetalingskrav mod Modstrøm, og Modstrøm har afvist dit krav, kan du klage til Ankenævnet på Energiområdet: www.energianke.dk.
Først publiceret: tirsdag 17. september 2024
Artiklen er sidst opdateret onsdag 18. september 2024 kl. 09:14