
Utilfreds med Udbetaling Danmark? Over 7.000 har klaget – og for nogle kunne det betale sig
Ankestyrelsen retter kritik mod afgørelser hos Udbetaling Danmark i sager om tidlig pension og folkepension - men der er også problemer med boligstøtte. Det er gratis at klage, men det skal gøres inden for fire uger.
Senest opdateret: torsdag 6. februar 2025
Udbetaling Danmark er en af seniorers ivrigste pennevenner. De beregner folkepension, boligstøtte, tidlig pension, seniorpræmie og en række andre ydelser og sender mange breve til borgerne
Normalt er Udbetaling Danmark omhyggelig. Men de kan også begå fejl.
Hvis seniorer eller andre borgere er utilfredse med afgørelser, kan de klage til Ankestyrelsen. Det skete over 7.000 gange i 2023, viser en ny opgørelse.
I omkring hver tiende sag omgjorde Ankestyrelsen afgørelsen eller sendte den retur til Udbetaling Danmark med ordre om at foretage en ny vurdering.
Men også i en del af de sager, hvor Udbetaling Danmark fik ret, har Ankestyrelsen udtalt kritik af sagsbehandlingen.
Læs også: Ankestyrelsen afgjorde cirka 7.000 klager over Udbetaling Danmark i 2023
Sådan foregår det
Det er gratis at klage over afgørelser fra Udbetaling Danmark. Det skal ske inden for fire uger efter, at en borger har modtaget en afgørelse.
Sagsgangen er stram. Normalt skal ingen vente i lang tid på at få svar i en klagesag.
Utilfredse seniorer og andre borgere skal almindeligvis i første omgang kontakte Udbetaling Danmark. De ser så på sagen igen.
Hvis Udbetaling Danmark fastholder sin første afgørelse, så sender de selv klagen videre til Ankestyrelsen. Herfra kommer der oftest også svar i løbet af forholdsvis kort tid.

Fejl med tidlig pension
Udbetaling Danmark har problemer med at begrunde deres afgørelser i sager om tidlig pension (Arne-pension). Her giver Ankestyrelsen kritik i en forholdsvis stor andel af sagerne.
I en række tilfælde har Udbetaling Danmark også fået besked om at se på en persons ansøgning igen. I andre situationer har Ankestyrelsen ændret afgørelsen.
”Det er utroligt, at det er så svært for Udbetaling Danmark at behandle sagerne om tidlig pension korrekt,” siger Lea Munk Staugaard, der er socialrådgiver hos Faglige Seniorer.
Bøvl med dokumentation
Ankestyrelsen undskylder Udbetaling Danmark med, at tidlig pension er en ny ordning. Der har derfor skullet lægges en praksis for, hvordan sagerne skal behandles.
Tidlig pension kræver, at en person har været på arbejdsmarkedet i rigtig mange år – og kan bevise det. Her er der kommet nye retningslinjer om, hvad der skal til, for at personen kan sandsynliggøre sin arbejdstid eller timeløn i perioder, hvor der ikke er indbetalt atp-bidrag.
Der også ændret praksis for, hvordan borgerens beregnede arbejdstid skal afrundes.
Læs også: Ankestyrelsens principper om tidlig pension
Ægteskabslignende forhold
I 2023 kom der næsten 1.400 klager over beregning af folkepension. Der handler blandt andet om tilfælde, hvor en senior måske er flyttet sammen med en anden og derfor ikke længere kan få ydelser efter reglerne for enlige.
Det siger Udbetaling Danmark
I 2023 modtog Ankestyrelsen 7.000 klager over Udbetaling Danmarks afgørelser, hvoraf cirka 700 endte med, at Udbetaling Danmark skulle ændre eller kigge på sagen igen med henblik på et muligt andet udfald.
En stor del af sagerne ender dog med samme udfald, oplyser koncerndirektør Kristine Stenhuus.
”Vi træffer hvert år langt mere end 10 millioner afgørelser, og vi gør os umage med hver og én. Én klage, som bliver omgjort hos Ankestyrelsen, er altid én for meget. Men med millioner af afgørelser, der går igennem vores system, er jeg tilfreds med, at det ikke er mere end cirka 700 afgørelser, der skal kigges på igen og eventuelt omgøres. Det svarer til, at langt under 0,01 procent af vores afgørelser bliver ændret,” siger koncerndirektør i Udbetaling Danmark, Kristine Stenhuus til Faglige Seniorers nyhedsbrev.
Her har Ankestyrelsen slået fast, at det ikke bare kan afgøres efter skrevne regler. Der skal ske en samlet vurdering af både økonomiske forhold, praktiske forhold og personlige forhold.
Myndighederne skal blandt andet se på, om parret har fælles husførelse. Hvis de køber hus sammen, så kan det tale for, at de skal regnes som et par, men sådan behøver det ikke altid være.
Læs også: Ankestyrelsens principper om fælles husførelse og ægteskabslignende forhold
Det tager for lang tid
I 2023 har Udbetaling Danmark haft problemer med at overholde fristen på fire uger til at se på en borgers klage. Det var også galt i de to foregående år.
”Det er mange pensionister, der har ventet alt for længe på svar på deres økonomi,” kritiserer Lea Munk Staugaard.
”Mange har også svært ved at forstå afgørelserne fra Udbetaling Danmark og sammenhængen mellem beregningerne og selve lovgivningen. Jeg har set afgørelser med simple pensionsberegninger af samboende på otte sider. Det kan jo tage pippet fra enhver,” siger Lea Munk Staugaard.
Fejl ved boligstøtte
Boligstøtte er noget af det, der kom allerflest klager over, men det er også et område med rigtig mange afgørelser.
Problemerne skyldes blandt andet, at der var fejl i en vejledning om satser, som Beskæftigelsesministeriet havde udsendt.
Men der sker også i enkelte tilfælde fejl, når boligstøtte skal omberegnes.
Andre problemer i særlige tilfælde er, når Udbetaling Danmark ikke efterregulerer, selv om en person oplyser om ændringer i sin økonomi.
Læs også: Redegørelse om behandling af klagesager fra Udbetaling Danmark 2023 (PDF)
Har du klaget?
Sådan klager du
Hvis du er uenig i en afgørelse fra Udbetaling Danmark, kan du klage over den. Udbetaling Danmark skal have din klage, senest 4 uger efter du har modtaget afgørelsen. En afgørelse er Udbetaling Danmarks beslutning i din sag, for eksempel hvad du skal betale tilbage. Du får altid besked om afgørelsen i et brev.
Skriv eller ring
Du kan klage ved at skrive eller ringe til Udbetaling Danmark.
Hvis du vil klage skriftligt:
- Klik på linket Send Digital Post til ‘Opkrævning’
- Skriv ”Klage over opkrævning” i emnefeltet
- Skriv din klage – få hjælp under ”Hvordan skriver jeg klagen”
Hvis du vil klage telefonisk, skal du ringe til Udbetaling Danmark, Opkrævning, på telefon 7012 8065.
Hvad kan du ellers gøre?
Hvis du ikke vil klage over en afgørelse, men er utilfreds med den måde, Udbetaling Danmark har behandlet din sag på, kan du også kontakte kundeambassadøren.
Først publiceret: tirsdag 4. februar 2025
Artiklen er sidst opdateret torsdag 6. februar 2025 kl. 10:39