Når du indtaster dine kortoplysninger, bliver du tilmeldt et abonnement, som du ikke kender til. Pludselig begynder pengene stille og roligt at forsvinde fra din konto måned efter måned.

Hold øje med hævninger på din bankkonto

Svindlere bruger annoncer med gratis produkter og konkurrencer på sociale medier til at få dine kortoplysninger og trække penge hver måned uden din viden.

Senest opdateret: fredag 1. august 2025

Du har sikkert hørt det mange gange før: Vær på vagt, når du shopper på nettet.

For svindel kommer i mange former. Én af dem er, at svindlere gemmer sig bag lokkende annoncer på sociale medier og webshops, der alle har ét mål – at få fat i dine kortoplysninger.

Bliv sikker med SeniorTryg.dk

På hjemmesiden SeniorTryg.dk kan du holde dig opdateret om digitale svindelmetoder, få gode råd til, hvordan du beskytter dig mod cyber-kriminelle og se, hvad du gør, hvis du er blevet svindlet.

Du kan tilmelde dig gratis nyhedsbrev fra SeniorTryg.dk, der udsendes en gang om måneden med nyheder og info.

Du kan læse om seniorer, der har været udsat for svindel og prøve et interaktivt spil. Her lærer du, hvad du skal være opmærksom på – hvor du kan være sårbar overfor kriminelles forsøg på svindel. 

Bag SeniorTryg.dk står Danmarks næststørste ældreorganisation Faglige Seniorer med støtte fra Offerfonden.

Når du indtaster dine kortoplysninger, bliver du tilmeldt et abonnement, som du ikke kender til. Pludselig begynder pengene stille og roligt at forsvinde fra din konto måned efter måned.

Fælder på sociale medier

Det kaldes en abonnementsfælde, fortæller Lasse Karner fra Nordea, hvor han arbejder som ekspert i svindelforebyggelse.

“Det foregår ofte via annoncer på sociale medier, der tilbyder et produkt, som kan være gratis eller til en meget lav pris,” siger han og uddyber:

“Målet er at få offeret til at indtaste sine kortoplysninger, så vedkommende ufrivilligt bliver bundet til et abonnement, som han eller hun aldrig har ønsket.”

Vær på vagt

Mediet Politiken har for nylig afdækket, at den danske virksomhed Aether står bag et netværk med over tusind hjemmesider, som lokker kunder i abonnementsfælder.

Lasse Karner råder til, at du altid husker at spørge dig selv, hvorfor du bliver bedt om at indtaste dine kortoplysninger, hvis du ikke er i gang med at købe noget.

Klag over uautoriserede hævninger

* Hvis du opdager, at der er blevet trukket penge på dit kort, uden at du har givet lov til det, skal du først prøve at kontakte virksomheden. Send gerne en mail, så du kan bevise, at du har forsøgt at løse problemet med virksomheden.

* Det næste skridt er at gøre indsigelse til din bank snarest muligt. De fleste banker har en formular, der skal udfyldes online.

* Hvis du sender din indsigelse, senest 14 dage efter at du har opdaget betalingerne, vil du efter Forbrugerombudsmandens opfattelse altid have kontaktet din bank snarest muligt.

* Er der tale om misbrug, har du dog maksimalt 13 måneder, fra beløbet er trukket, til at gøre indsigelse.

Kilde: Forbrugerombudsmande og Ritzau

“Det handler om at være på vagt, især hvis man er blevet tilbudt et gratis produkt eller skal deltage i en konkurrence på sociale medier,” siger han.

Det gamle råd om at tjekke anmeldelser af en hjemmeside gælder stadig.

Tjek løbende din konto

Hvis du vil undgå at blive opkrævet for abonnementer, som du ikke selv har bestilt, skal du løbende tjekke dine betalinger i netbanken. Det siger Rolf Høymann Olsen, som er forbrugerpolitisk rådgiver i Forbrugerrådet Tænk.

“Der er egentlig ikke nogen vej udenom. Og jeg vil klart anbefale, at man også holder øje med de abonnementer, man selv har tegnet, så man ikke betaler for noget, man ikke bruger,” siger han.

Også Lasse Karner anbefaler, at du gør det til en vane at gennemgå dine posteringer.

Svære at opdage

Det kan være, at du skal oprette en påmindelse i din kalender, så du får det gjort én gang om måneden og kigger et par måneder tilbage.

“Ofte drejer det sig om mindre beløb, som kan være svære at opdage. Men over tid kan gentagne opkrævninger hurtigt løbe op i et stort beløb,” siger Lasse Karner.

Der findes legitime virksomheder, hvor en del af forretningsmodellen er, at kunderne får lidt lavere priser, hvis de bliver medlemmer af en fordelsklub mod betaling.

“Det er selvfølgelig med til at mudre billedet en smule, fordi svindlerne forsøger at ligne de lovlige varianter,” siger Lasse Karner.

Svært at undgå

Rolf Høymann Olsen vurderer, at det i den digitaliserede verden, vi lever i, er svært helt at undgå at blive svindlet, snydt eller bedraget på den ene eller anden måde:

“Det bedste, man kan gøre, er at kende tegnene på svindel og interessere sig for sine posteringer. Så har man en langt bedre chance for at opdage svindel.”

Aethers ejer, Kristian Møller, har i et skriftligt svar til Politiken afvist, at virksomheden skal have foretaget sig noget ulovligt eller svigagtigt.

Tilmeld dig SeniorTrygs gratis webinar om svindel på nettet – og hvordan du beskytter dig

Hjælp med at advare andre

Du kan hjælpe andre ved at gøre opmærksom på svindlen, Del artiklen via Faglige Seniorers Facebook-side.

Først publiceret: onsdag 30. juli 2025
Artiklen er sidst opdateret fredag 1. august 2025 kl. 15:46

Se, hvad vi ellers skriver om:

og
  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Dette felt er skjult, når du får vist formularen
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.