Du behøver ikke gå i fitness-center for at blive mere smidig. Du kan lave nemme strækøvelser hjemme hos dig selv. Foto: Søren Zeuth

Du behøver ikke gå i fitness-center for at blive mere smidig. Du kan lave nemme strækøvelser hjemme hos dig selv. Foto: Søren Zeuth

3 nemme øvelser: Vil du være mere smidig?

Når vi bliver ældre, bliver vores krop mindre smidig. Men det betyder ikke, at vi bare skal lade stå til. Smidighed kan trænes - her er 3 nemme øvelser

Senest opdateret: mandag 23. marts 2020

Med alderen bliver vi mere stive i betrækket og mindre smidige. Vi får sværere ved at strække ud og for eksempel bøje os ned, trække en strømpe på eller skrubbe os på ryggen i badet.

Men det behøver ikke at være mere besværligt, end vi selv gør det til.

For smidighed kan trænes, så vi opnår en stor grad af bevægelsesfrihed. Hvis du jævnligt laver strækøvelser, holder du din smidighed vedlige. Samtidig mindsker du risikoen for skader i din hverdag, og når du motionerer.

Har du ikke tid til motion nu, skal du afsætte tid til sygdom senere

E. Stanley, 1826-93, britisk premierminister

Her er 3 nemme strækøvelser, du kan udføre derhjemme, og som giver give dig større smidighed

Øvelserne tager kun nogle få minutter. God fornøjelse.

Lårmuskler. Lad knæet pege mod gulvet. Hold strækket 30-45 sekunder med hvert ben.

Hase- og lægmuskler. Stræk det ene ben frem og læn dig fremover med ret ryg. Hold strækket med 30-45 sekunder med hvert ben.

Baller. Sid med en fod på det modsatte lår – pres knæet udefter (foto 15) Hold strækket 30-45 sekunder med hvert ben.

 

6 der holder dig i form

Sundhedsstyrelsen anbefaler dig, der er 65 plus:

  1. Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen.
  2. Når du laver øvelser, skal du blive lettere forpustet.
  3. Hvis du deler de 30 minutter op, skal øvelserne vare mindst 10 minutter.
  4. Mindst 2 gange om ugen skal der du lave øvelser, der varer mindst 30 minutter, og som vedligeholder eller øger din konditionen samt dine styrken i muskler og knogler.
  5. Lav udstrækningsøvelser mindst 2 gange om ugen af mindst 10 minutters varighed. Det gavner kroppens bevægelighed.
  6. Udfør regelmæssigt øvelser for at vedligeholde eller øge balanceevnen.

Laver du øvelser eller er du fysisk aktiv udover det, Sundhedsstyrelsen anbefaler, vil det give dig yderligere sundhedsmæssige fordele.

Først publiceret: tirsdag 1. maj 2018
Artiklen er sidst opdateret mandag 23. marts 2020 kl. 13:40

Emner: