Guide: Sådan kan du få din rejsning tilbage, mand!

Seniorer vil ikke mere finde sig i et dårligt sexliv, oplever sexolog og fysioterapeut Helle Gerbild. Hun giver fire gode råd til senioren, der har fået rejsningsproblemer, så han kan få sexlivet tilbage.

Senest opdateret: fredag 21. maj 2021

Det største seksuelle problem blandt danskerne er mænds rejsningsproblemer. Mænds rejsningsproblemer er den hyppigste grund til at par ophører med at være seksuel aktive. Et sexliv, der er gået i stå er en væsentlig årsag til at folk bliver skilt, fortæller Master i Sexologi og fysioterapeut Helle Gerbild.

“Jeg plejer at sige, at nu hvor “68’erne er blevet 68″ – altså hvor 68-generationen er blevet 68 år – så er ældre blevet mere åbne for at snakke om sex. En større svensk undersøgelse viser også, at ældres holdning til at tale om sex og at gøre noget ved det, er blevet bedre. Og det endda på trods af den ny-puritanske bølge, som ellers har ramt yngre mennesker i dag”.

“Så ja, 68’erne har generobret alderdommens seksualitet. De er i hvert fald en gruppe, som ikke vil finde sig i at seksuelle dysfunktioner sætter en stopper for deres sexliv”.

68-generationen har generobret alderdommens seksualitet

-Helle Gerbild, sexolog, forsker og fysioterapeut

Helle Gerbild har til Faglige Seniorer sammensat en fire-punkts liste til hvordan mænd med rejsningsproblemer kan komme i gang med at få rejsningsfunktionen tilbage – også efter måske mange års problemer.

  • Kom i gang med dyrke motion. Se boksen nedenfor
  • Få hjælp hos en fysioterapeut alternativt en personlig træner. Tal også med din læge
  • Drag din partner ind projektet og afstem jeres forventningerne
  • Sæt en periode af til at få gang i rejsningen igen – 6-24 måneder

Sådan kommer du i gang med motionen

4 x 40 minutters motion om ugen kan forbedre rejsningsfunktionen (hvis problemet skyldes kredsløbsproblemer)

Konditionstræning i moderat til høj intensitet anbefales. Det er konditionstræning når man får pulsen op, sved på panden, bliver varm i kroppen. Intervaltræning kan anbefales. Intervaltræning vil sige 10 minutter med høj intensitet, hvor man giver sig helt, så man ikke har luft til at føre en samtale.

Moderat intensiv motion: rask gang, golf, cykling, dans, svømning.

Høj intensiv motion:  jogging, løb, cykling, svømning, fodbold, håndbold mm (hvor man bliver forpustet)

Skriv dagbog

Hvis man som udgangspunkt er fysisk inaktiv, kan man begynde med at gå ture, cykle, svømme og gradvist men sikkert øge varigheden og hastigheden af aktiviteten.

Skriv gerne dagbog, så du selv kan følge din egen udvikling. Du kan lægge den fysiske aktivitet ind i din hverdag ved at gå (lange) ture med hunde, gå til bussen, gå og cykle ærinder hvor du før tog bilen eller bussen. Praktisk arbejde i haven og hjemmet er også god bevægelse for eksempel græsslåning, hækklipning, rengøring mv.

Efterhånden som man kan mærke at man kommer i bedre form (og måske taber et par kilo) kan man klare mere belastning. Så kan man lægge korte joggingintervaller ind i gåturene, følg evt. et program fra 0 til 3-5 km løb over 12 uger.

Se et eksempel på et program HER.

Du kan også undersøge om der er løbeklubber med begynderhold i gang/lunt/løb-hold i dit nærområde.

Dårligt kredsløb

“Den mest udbredte årsag til rejsningsbesvær er dårligt kredsløb som følge af åreforkalkning. Der skal blod ud i penis, hvis den skal blive stiv og hård, og derfor er det faktisk helt oplagt, at motion kan hjælpe”, siger Helle Gerbild, med henvisning til, at regelmæssig konditionstræning forbedrer blodcirkulationen i kroppen.

Blodkarrene i kønsorganerne er små, og når man mister fleksibiliteten i de årer og der kommer problemer med rejsningen, så er det ofte et signal om, at om 3-4 år dukker der også hjerteproblemer op, forklarer Helle Gerbild.

Ph.d. i potens

Helle Gerbild, 58 år,  har netop fået godkendt sit ph.d. studie i sammenhængen mellem mænds rejsningsproblemer og motion. Helle er uddannet fysioterapeut, samt lektor, forsker og ph.d. ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, Anvendt Sundhedsforskning og skrevet sin ph.d. ved Sexologisk Forskningscenter på Aalborg Universitet, samt Assistant Professor ved OsloMet, Norge.  Hun underviser endvidere i sexologi og seksuel sundhed for kommuner, regioner, patientforeninger mv.

 

Mange mænd oplever som oftest rejsningsproblemer, som et stort problem, der påvirker deres maskulinitet. Tit kender mænd ikke den egentlige årsag til problemet, og det opleves frustrerende. Mænd kobler derfor ofte rejsningsproblemerne til andre livsbegivenheder som eksempelvis “rygproblemer/min hustrus overgangsalder/partnerens depression/etc”. Mens deres hustru, der er virkelig kede af situationen, kan have følelser af skyld, fordi de måske tror, at problemet kan skyldes at “de har taget 10 kilo på/ han ikke elsker mig mere/etc”. Det er fortællinger, som Helle Gerbild har fra samtaler med 20 mænd med hjerte- og rejsningsproblemer.

Derfor vil det kunne hjælpe begge parter at kende til fysiologiske årsager der kan betyde at mænd kan få problemer med rejsningen, når han bliver ældre og den fysiske form bliver dårlig og vægten for høj”.

“Det er nemlig ikke en naturlov, at ældre mænd mister deres rejsningsfunktion. Du kan godt være 70 år og have en god rejsningsevne, hvis du ikke ryger, er normalvægtig og dyrker regelmæssig motion. Men selvfølgelig kan der også være andre årsager til rejsningsproblemer end dårlig fysiske form. Derfor kan det anbefales at mænd taler med deres læge, når de oplever begyndende rejsningsproblemer. I samtalen med lægen er det rimeligt at få en grundig undersøgelse af hvad rejsningsproblemerne kan skyldes, og at modtage vejledning i muligheder for forbedre rejsningsfunktionen.

Samarbejd med din partner

Hvis sexlivet skal forbedres eller startes op igen, så er det noget man skal inddrage sin partner i, anbefaler Helle Gerbild.

“Der er mange mænd og kvinder, der savner intimitet, når sexlivet ophører. Intimiteten kan imidlertid genetableres, også selv om den seksuelle aktivitet er gået i stå”. “Det kan være godt at fortælle partneren om sammenhængen mellem fysisk inaktivitet, overvægt og så rejsningsproblemer og muligheder for den forbedret rejsningsfunktion, således at partneren kan støtte manden i at omlægge livsstilen fra fysisk inaktiv til fysisk aktiv. Det er også godt at samtale med sin partner om hvordan man kan opretholde eller genoptage intimiteten på trods af rejsningsproblemer. Seksualitet og intimitet er jo andet og mere end samleje, og kan for eksempel være kys, kram, kæl, berøring samt seksuel stimulering med hånd, mund eller et hjælpemiddel ”.

Luksusproblem

Mænds behov for behandling og rådgivning i forhold til deres problemer med rejsning underprioriteres desværre i sundhedsvæsenet, og det er ifølge Helle Gerbild ærgerligt.

” Det kan give samfundsmæssigt god mening at opretholde en seksuel sundhed hos mænd. Et dårligt eller ikke eksisterende sexliv kan være årsag til skilsmisse, og der kan være tendens til at enlige mænd bliver ensomme, spiser usundt og ikke går til lægen. Så det kan kun være en god ide, at mænd får nogle gode professionelle råd, vejledning og opbakning til at få rejsningen tilbage i sengen.

Først publiceret: tirsdag 18. maj 2021
Artiklen er sidst opdateret fredag 21. maj 2021 kl. 09:58