kvinde mand bus smiler

Efter sommeren bliver tingene normalt i den offentlige trafik.

Kontanterne tilbage i Flextrafik og busser

Fra 1. september kan man igen betale med mønster og sedler i både Flextrafik og de almindelige busser.

Senest opdateret: fredag 25. juni 2021

Nu skal mønster og sedler tilbage i busserne. Efter sommerferien indfører Movia igen kontanter i busser og flextrafikken.

Det er godt et år siden, at Movia indstillede muligheden for at betale med kontanter i busser og flextrafik for undgå unødig risiko for smitte ved tæt kontakt mellem chauffører og kunder.

Men når myndighederne fra 1. september i år udfaser de sidste corona-restriktioner i den kollektive transport, forventer Movia at åbne for kontantbetalingen igen i busser og flextrafik.

Det er nemlig også indtil 1. september 2021, at du fortsat skal bære mundbind, når du står op i bus, og og metro, og når du står på og af.

Flextrafik på faktura

Frem til 1. september 2021 vil Movias busser fortsat være indrettet som ubemandede selvbetjeningsmiljøer, hvor man kan betale med rejsekort, DOTs billet-app eller med sms-billet. I flextrafikken kan kunderne blive tilmeldt fakturabetaling, så alle ture kan bestilles telefonisk, som man plejer, mens kunden betaler for al sin kørsel samlet en gang om måneden pr. faktura.

“I Movia har vi været dybt optaget af at passe godt på vores kunder og medarbejdere. Af samme grund indstillede vi kontantsalget i busser og flextrafikken. Vi var smerteligt bevidst om, at det kunne blive en udfordring for nogle af vores kunder, og vi har taget mange tiltag undervejs i coronakrisen for at hjælpe de berørte kunder, både med at komme i gang med de digitale løsninger, og ved at udvikle nye betalingsløsninger for flexturkunderne, så de kan bestille telefonisk som plejer og så betale pr. faktura en gang om måneden og køre uden bekymring”, siger Camilla Struckmann, direktør for Kommerciel og Kunder i Movia, og fortsætter:

En festdag venter

“Som det er udmeldingen nu, kan vi fra 1. september byde velkommen i vores busser, lokaltoge og flextrafik uden restriktioner, og det forventer vi også gælder kontanterne. At vi kan køre uden restriktioner, er en festdag for os i Movia”.

Kontanter udgjorde godt fem pct. af Movias samlede omsætning før corona-krisen.

Movia har bistået ikke-digitale kunder pr. telefon i deres kundeservice og hjulpet med videoguider til bestilling af flextur online. Herved er over 3.000 kunder hjulpet i gang med det digitale, og derfor ikke længere afhængige af Movias telefontider for at bestille kørsel, skriver Movia i en pressemeddelse.

Først publiceret: tirsdag 22. juni 2021
Artiklen er sidst opdateret fredag 25. juni 2021 kl. 12:29