Danske seniorer elsker at cykle, men oplever alt for mange ulykker.

Sådan bliver du en sikker senior-cyklist

Senest opdateret: fredag 7. maj 2021

Seniorerne stormer op på cyklerne og ud på cykelstierne. Og det er rigtig godt både for motionen og klimaet. Desværre er seniorerne også alt for godt repræsenteret i uheldsstatistikkerne. Sammen med Rådet for Sikker Trafik har Faglige Seniorer derfor lavet en række gode råd til hvordan du kan blive en sikker senior cyklist.

Vælg den rigtige cykel

Med en cykel du let kan komme af og på, bliver risikoen for en ulykke mindre. Er du mand, skal du måske helt droppe en cykel med stang.

Hvis du har en cykel med lav indstigning, er det meget lettere at stå af og på cyklen uden at miste balancen.

Hvis du har svært ved at dreje hovedet, når du skal orientere dig, kan du også lettere stoppe helt op for at se dig for.

Når du kommer op i årene, bliver din reaktionsevne typisk nedsat. Her hjælper en cykel med lav indstigning også, fx hvis der opstår noget uventet, og du hurtigt skal kunne komme af cyklen.

Orienter dig

De fleste alvorlige cykelulykker sker på grund af manglende orientering i vejkryds.

Se dig derfor godt for og brug hellere lidt ekstra tid på at orientere dig, før du fx drejer eller krydser vejen. Så har du bedre mulighed for at vurdere andres hastighed og hensigt. Andre trafikanter får også mere tid til at få øje på dig.

Brug cykelhjelm

Flere og flere ældre kører med cykelhjelm – faktisk kører fire ud af ti cyklister over 60 år med hjelm. Det er godt, fordi hjelmen beskytter hovedet, hvis man er uheldig og styrter.

Prøv dig frem og vælg en hjelm, som du synes er smart og som er behagelig at have på. Så er der større chance for, at du bruger den – hver gang.

Husk, at cykelhjelmen skal sidde rigtigt:

  • Hjelmen skal passe til dit hoved
  • Hjelmen skal sidde vandret på dit hoved. Der skal være omkring to cm fra øjenbrynet til hjelmens forkant
  • Remmene skal være stramme, så hjelmen sidder godt fast

Vær synlig i trafikken

Det er en god idé at køre i tøj i pangfarver. Det gør dig mere synlig i trafikken – også i dagslys.

Når en bilist fx skal svinge til højre, kan han se dig bedre i sidespejlet. Du bliver også lettere at se på længere afstand, og det er en fordel for dig, for så kan andre bedre nå at reagere eller bremse hvis nødvendigt.

Et stort forsøg fra Aalborg Universitet har vist, at du som cyklist halverer risikoen for at blive påkørt, hvis du kører med en pangfarvet (gul) jakke på.

Tasker er bedre end kurv

Jo mere vægt du har foran på cyklen, jo sværere bliver det at holde balancen.

Det er derfor en god idé at have cykeltasker bagpå cyklen i stedet for at anvende cykelkurven foran – specielt hvis du i forvejen er udfordret på din balance.

Hvis du har cykelkurv på din cykel, så brug den kun til lette ting.

5 gode råd om elcykler

Der er mange elcykler på markedet, og de kan være helt forskellige at køre på. Rådet for Sikker Trafik anbefaler, at seniorer vælger en model med centermotor. Dens køreegenskaber minder mest om en almindelig cykel og er nemmest at køre på.

  • Prøv et par forskellige modeller før du køber. Der er stor forskel på, hvordan de føles at køre på
  • Bliv fortrolig med elcyklen, før du kører ud i tæt trafik
  • Husk, at du kører hurtigere end de andre, sæt farten ned, når du fx nærmer dig et kryds
  • Kør med cykelhjelm

Gode råd om elcykel

Flere og flere vælger at købe en elcykel for at få ekstra hjælp op ad bakkerne eller “medvind” på cykelstierne. Men desværre er der også en stigning i antallet af ulykker med ældre på elcykel.

Hvis du overvejer at købe en elcykel, er det vigtigt, at du bliver fortrolig med den og træner på et sikkert sted, inden du cykler ud i trafikken. Undersøg, om du kan køre sikkert på en elcykel. Hvis en almindelig cykel giver problemer med fx balancen, kan elcykel forværre problemet.

Du kan hurtigt blive “fartblind”, når du har vænnet dig til elcyklen. Det er derfor vigtigt, du er opmærksom på andre og fx sætter farten ned, når du nærmer dig et kryds. Husk at andre i trafikken meget nemt kan komme til at undervurdere din fart.

Eneulykker fylder mest

Når du kommer op i årene, stiger risikoen for at komme til skade på cykel.

Det er primært, fordi balancen bliver dårligere og kroppen er mere skrøbelig end før. Hvor en ung person slipper med et blåt mærke, kan en ældre risikere at brække armen. Inden for det sidste år er næsten hver tiende cyklist over 65 år faldet på cykel.

Ofte er der tale om eneulykker, hvor kun cyklisten selv er involveret. En del af ulykkerne sker, når cyklisten mister balancen, når han eller hun står af eller på cyklen. Mange kommer også til skade, fordi de styrter efter at have ramt kantstenen eller kører ud i rabatten.

Det kan også ende med alvorlige skader, hvis man bliver ramt af en bil i et kryds. Cyklister på 65 år eller mere er overrepræsenteret i dødsulykker.

Så pas godt på dig selv, når du cykler og husk de gode cykelråd:

  • Vælg en cykel, der er let at komme af og på
  • Orienter dig grundigt i vejkryds
  • Vær opmærksom i trafikken
  • Husk cykelhjelmen
  • Gør dig synlig med pangfarver og refleks

God cykeltur!

Først publiceret: fredag 7. maj 2021
Artiklen er sidst opdateret fredag 7. maj 2021 kl. 15:37

Emner: