To ud af tre alvorlige ulykker med cyklister sker i kryds. Derfor skal man være ekstra opmærksom her.

Mange cykelulykker sker ét sted: Her går det galt

Størstedelen af cykelulykker sker i kryds, men desværre har mange cyklister opmærksomheden vendt andetsteds. Det viser nye tal fra Rådet for Sikker Trafik.

Senest opdateret: tirsdag 11. maj 2021

Hundredvis af cyklister kommer hvert år til skade i trafikken.

Nogle slipper med knubs, andre betaler den ultimative pris.

Men faktisk kan mange ulykker spores til et sted, siger Mathias Hjorth Frederiksen, der projektleder hos Rådet for Sikker Trafik.

“To ud af tre alvorlige ulykker med cyklister sker i kryds. Derfor skal man være ekstra opmærksom her,” siger han og henviser til kampagnen “Brug to sekunder mere”, som netop handler om at være opmærksom.

En ny undersøgelse fra Epinion og Rådet for Sikker Trafik viser dog, at det ikke altid er tilfældet.

Faktisk svarer hver femte cyklist i alderen 18 til 30 år, at de har brugt håndholdt mobil, mens de cyklede igennem et kryds.

Og på tværs af aldersgrupper er det hver tiende cyklist.

“Når vi ved, at størstedelen af ulykkerne i forvejen sker i kryds, er det et kæmpe problem”, konstaterer Mathias Hjorth Frederiksen.

Mobil og sprit

Christian Berthelsen, der er politiassistent ved Rigspolitiets Nationale Færdselscenter, kalder tallene “triste og skræmmende”.

“Når man cykler, er man per definition en blød trafikant og dermed ekstremt udsat. Men det er, som om nogle cyklister ikke opfører sig derefter”, siger han.

Samtidig gradbøjer nogle cyklister reglerne, fordi deres opfattelse er, at de trods alt kun kan lave begrænset skade på andre.

Christian Berthelsen nævner håndholdt mobil og spritkørsel:

“Vi hører ofte, at folk siger “Herregud, det er jo ikke så slemt, når det foregår på cykel”. Men det er lige ulovligt – og du er måske ikke den, der slår andre ihjel, men du risikerer selv at være den, der bliver dræbt”, siger han.

Sådan mindskes risikoen

Til gengæld kan tre råd mindske risikoen for ulykker.

Det ene er at lade telefonen ligge i lommen, når du cykler. Det næste er at have øjne og ører med dig.

“Uanset om du kører bil, er på cykel eller gående, så har du ikke fuldt fokus på trafikken, hvis du samtidig foretager dig noget andet”, siger Christian Berthelsen.

Hertil kommer, at du hverken kan kontrollere eller forudse andres adfærd i et kryds.

Derfor bliver det om muligt endnu vigtigere, at du selv er på dupperne.

“Det er farligt at antage, at alle andre opfører sig efter bogen. Dine medtrafikanter kan overse dig, begå fejl eller fejlvurdere situationen!, siger Mathias Hjorth Frederiksen.

Sæt farten ned og på med hjelmen

Tag gerne noget tempo ud af cykelturen. Brug et par sekunder mere på at orientere dig i krydset, og hvis du altid skal indhente minutter på cykelstien, så kør fem minutter tidligere i morgen.

“Det værste er at skynde sig med over for gult eller forsøge at vinde tid. For hastværket gør, at man ikke får orienteret sig ordentligt, og det kan i sidste ende koste liv,” siger Mathias Hjorth Frederiksen.

Sidste råd lyder, at du skal køre med hjelm, lys og lovpligtige reflekser og sørge for, at cyklen er funktionsdygtig.

Christian Berthelsen nævner, at han rigtig ofte ser cykler, der ikke kan bremse, kører med dårlige dæk eller mangler lys.

“De færreste ville sætte sig ind i en bil, der ikke kan bremse – for det handler potentielt om liv og død. Samme ydmyghed skal vi have over for cyklen”, siger han.

Først publiceret: tirsdag 11. maj 2021
Artiklen er sidst opdateret tirsdag 11. maj 2021 kl. 13:13