Fremover kan man digitalt følge med i, hvad afdøde skylder eller har til gode.

Dødsboer digitaliseres: Arvinger får hurtigere overblik

Banker, virksomheder og andre skal fremover indberette via nettet, hvad en afdød skylder eller har til gode, og dødsboets kontaktperson vil kunne logge ind på ny portal og løbende følge med i, hvordan økonomien ser ud.

Senest opdateret: tirsdag 11. oktober 2022

Mange efterladte er meget interesserede i, hvordan en afdøds økonomi så ud. Det kan de i fremtiden lettere og hurtigere få indblik i. Skifteretterne rundt om i landet tager nemlig en ny digital portal i brug.

Den skal banker, forsyningsselskaber, virksomheder, pensionsselskaber og andre benytte, når de indberetter, hvad en afdød skyldte eller havde til gode. Dødsboets kontaktperson vil kunne gå ind på den nye skifteportal og løbende følge med i, hvad der kommer af oplysninger.

Digitaliseringen af dødsbobehandlinger begynder i fem retskredse tirsdag den 4. oktober for de dødsfald, der sker fra og med den 4. oktober. Dødsfald før det tidspunkt behandles på gammeldags vis i skifteretten.

Det er retterne I Roskilde, Odense, Holstebro, Hjørring og Bornholm, der begynder 4. oktober. De fem retter skal teste teknikken, inden hele landet kobles på. Alle de andre retter rundt om i landet tager systemet i brug 15. november og for dødsfald fra og med den 15. november.

Sådan fungerer skifteportalen

Anmeldelse uændret

Det nye system berører ikke anmeldelsen af dødsfald. Det skal stadig ske til kirkekontoret i det sogn, hvor afdøde boede.

Og det skal gøres hurtigt – inden for to dage. Anmeldelse skal også ske til kirkekontoret, selv om den pågældende ikke var medlem af folkekirken.

Ofte er det bedemanden, der klarer kontakten til kirkekontoret. Men de efterladte kan også selv gøre det.

I dødsanmeldelsen skal der stå, hvem der skal være skifterettens kontaktperson.

Læs om anmelde af dødsfald 

 Sådan foregår det

Skifteretten får automatisk besked fra Kirkeministeriet om dødsfaldet. Efter cirka en måned henvender skifteretten sig til kontaktpersonen. Der holdes derefter ofte et telefonmøde.

Her kommer så det nye. Skifteretten giver kontaktpersonen adgang til at logge ind på skifteportalen. Det gøres med NemID eller MitID.

Kontaktpersonen kan ikke alene se, hvad der er anmeldt af krav og tilgodehavender. Kontaktpersonen kan også selv indtaste andre beløb, som den afdøde skyldte eller havde til gode.

Systemet tæller løbende selv sammen, hvad der er af aktiver og passiver i boet. Kontaktpersonen kan også se de bilag, som firmaer sender med, og som specificerer krav eller tilgodehavende.

Se en film med demonstration af den nye portal her:

Den nye skifteportal ændrer ikke på, om der skal involveres en advokat i dødsbobehandlingen. Mange vil stadig kunne klare det selv som privat skifte.

Men den nye skifteportal letter også arbejdet for professionelle bobestyrere. Der skal skrives og sendes langt færre breve.

Guide på Borger.dk: Når livet slutter 

 

Først publiceret: mandag 3. oktober 2022
Artiklen er sidst opdateret tirsdag 11. oktober 2022 kl. 08:45

Se, hvad vi ellers skriver om:

og