Det siges, at du falder hurtigere i søvn, når du har sokker på.

Derfor skal du sove med strømper på

Hvis du beholder strømperne på, når du skal sove, falder du hurtigere i søvn.

Senest opdateret: onsdag 6. juli 2022

Er du en af dem, der har svært ved at falde i søvn? Så læs med her. Der er nemlig hjælp at hente.

Svaret på dine bønner er enkel og næsten omkostningsfrit; tag et par sokker på, når du går i seng.

Det bekræfter Ståle Pallelsen, der er søvnforsker og professor ved Bergen Universitet.

“Det er relateret til kropstemperaturen. Når den falder, er det nemmest at falde i søvn. Hvis du fryser på dine ben, stiger kropstemperaturen for at kompensere for dette, og så bliver det sværere at falde i søvn. Det er derfor vigtigt ikke at fryse på benene med hensyn til søvn,” siger han.

Så hvis du er en af dem, der tidligere har været skeptisk over for at sove med strømper, kan du roligt gøre det i aften, hvis du vil have en bedre søvn.

Sådan falder du også hurtigere i søvn:

1. Fyld dit soveværelse med lavendel. Ikke nok med at det dufter godt, kan lavendel også forbedre din søvn.

2. Tænk på dit favoritsted. Det kan være en god idé at forestille sig et sted, der får dig til at føle dig glad og rolig. Det gør, at du glemmer de bekymringer og tanker, som bremser din søvnproces.

3. Lyt til musik før sengetid. Undersøgelser har vist, at klassisk musik, eller andet musik med en langsom rytme på mellem 60 til 80 slag i minuttet, kan lulle dig hurtigere i søvn.

4. Tving dig selv til at være vågen. Det kan lyde mærkeligt, men omvendt psykologi kan også have en effekt på din træthedsfornemmelse.

5. Hold dit værelse køligt. Når du falder i søvn, falder din kropstemperatur en smule, hvilket kan være med til at sætte gang i søvnhormonerne.

Kilde: Femina og Illustreret Videnskab

Først publiceret: onsdag 6. juli 2022
Artiklen er sidst opdateret onsdag 6. juli 2022 kl. 16:01

Se, hvad vi ellers skriver om:

, og